Hollywood aan de Schelde (2018)

Alternatieve titel: Hollywood aan de Schelde - The Movie

België
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Robbe De Hert
met Jan Verheyen, Koen de Bouw en de stem van Michaël Pas

Documentaire over de geschiedenis van de Vlaamse film. Door de jaren heen interviewde Robbe De Hert samen met Joke Sluydts tal van prominenten uit de filmwereld: nieuwe generaties als Adil El Arbi en Billal Fallah, gevestigde waarden als Erik Van Looy en Jan Verheyen, maar ook lang overleden groten als Hugo Claus, Bobbejaan Schoepen en André Delvaux. Die interviews worden afgewisseld met unieke archiefbeelden, fragmenten uit bijna 100 jaar Vlaamse films en opnames op filmsets en premières. 'Hollywood aan de Schelde' brengt het indrukwekkende verhaal van de Vlaamse filmgeschiedenis: van de succesvolle buurtbioscopen over de eerste Vlaamse films tot de succesverhalen van Jan Verheyen, Stijn Coninx en Lukas Dhont.

avatar van Lakte
Vanaf 9 april verkrijgbaar op DVD

bol.com | Hollywood Aan De Schelde (Dvd) | Dvd's

avatar van K. V.
Deze docu ook eens bekeken en vond hem el erg goed. Toch wel eens interessant om de geschiedenis van de voornamelijk Vlaamse films te zien.
Ondanks dat de speelduur zo'n kleine 2 uren was, kon het toch boeien van begin tot einde. De moeite.

avatar van Lakte
Fantastische documentaire film over de Vlaamse film! Van regisseur Robbe de Hert die in de jaren 90 ook al de fantastische documentairefilm Op de Fiets naar Hollywood maakte over de Nederlandse film samen met Willen Thijssen.

Had hem vandaag binnen gekregen op DVD in een mooi kartonnen hoesje en direct bekeken, staan als extra’s ook leuke interviews op die in de film niet zitten.

Voor iedereen die een beetje van de Vlaamse film houdt is dit echt een aanrader! Ook hele leuke beelden van achter de schermen en alle grote regisseurs/acteurs komen aan het woord, zit zelf een klein stukje Flodder in waar Robbe de Hert in te zien is.

avatar van Metalfist
De geschiedenis van de Vlaamse film, verteld volgens het concept van Henri Storck, met roddels en anekdotes!

Het minste dat je over Hollywood aan de Schelde kunt zeggen, is dat het een documentaire is met een hobbelig parcours. Regisseur Robbe De Hert begon al in de jaren '80 met het afnemen van interviews met regisseurs en vanwege een aantal omstandigheden (zijn slechte gezondheid, financiële problemen, ...) werd het afwerken van Hollywood aan de Schelde maar uitgesteld. Met onder andere de steun van een crowdfunding en anderen is het eindelijk zover!

De Antwerpse cineast gebruikte al wel een stuk van het meer dan 200 uur verzameld materiaal al eens eerder voor een documentaire (Janssen & Janssens Draaien een Film uit 1990) maar ging met de nieuwe financiële injectie ook eens kijken bij een nieuwere generatie aan regisseurs. Zo komen onder andere Felix Van Groeningen en Patrice Toye aan bod, maar laat ons eerlijk zijn: het is vooral een genot om een aantal ondertussen overleden grootheden aan het woord te zien met sappige anekdotes. Zo had Hugo Claus voor De Leeuw van Vlaanderen 15.000 figuranten in zijn hoofd en kreeg hij er uiteindelijk 3 en wat kreupele paarden. Claus overdrijft natuurlijk (en maakte met De Leeuw - in tegenstelling wat hij er zelf van vond - nog wel een toffe film trouwens) maar het zijn dit soort anekdotes en verhalen op de set die dit o zo interessant maakt. De Hert combineert veel interviews ook met fragmenten van de betreffende film en je krijgt meteen zin om een aantal van die titels te gaan opzoeken.

Zou er dan nu nergens een belletje gaan rinkelen bij maatschappijen om eens terug wat meer van het Vlaamse werk in roulatie te brengen? Vandaag de dag moet je het als liefhebber toch vooral doen met de Vlaamse Filmcollectie die de krant Het Laatste Nieuws jaren geleden heeft uitgebracht en die vind je enkel maar tweedehands. Wie verder wat bekend is met het werk van De Hert weet dat hij en de filmcommissie niet altijd even goede vrienden zijn geweest. Ergens terecht als je hoort dat zijn scenario voor Daens 12x is afgewezen en dat eenmaal Stijn Coninckx aan het roer kwam er opeens geen problemen meer waren, maar het is knap dat hij deze documentaire niet gebruikt als een afrekening. Iets wat hij wel doet in zijn 2 boeken Het Drinkend Hert Bij Zonsondergang en Het Drinkend Hert in het Nauw maar dat terzijde. De commissie komt natuurlijk niet unaniem positief in beeld, maar de kanttekeningen van onder andere Frank Van Passel (hoe er veel geld wordt gepompt in nieuw talent, maar dat de middelen verder niet meegroeien waardoor je op den duur met een groot aantal aan 'geroutineerde' regisseurs zit die hun 4e of 5e langspeelfilm niet gerealiseerd krijgen) zijn logisch en gestructureerd te noemen.

Toch verdient Hollywood aan de Schelde geen volledige lofzang. Het oude materiaal dat De Hert heeft afgenomen is bijzonder interessant, maar de nieuwe generatie komt er een tikkeltje bekaaid vanaf. Zo wordt er een stuk van Robin Pront's D'Ardennen getoond, maar komt de regisseur verder niet aan bod. Ook Tom Barman en zijn Any Way the Wind Blows wordt maar kort vermeld en het stukje rond Girl van Lukas Dhont en Beautiful Boy van Felix Van Groeningen voelt een beetje last minute aangeplakt. Interessant zijn trouwens ook nog de extra's op de DVD. Het zijn uitgebreidere versies van een aantal interviews uit de film (Jan Decleir, Hugo Claus, Frank Van Passel en Albert Bert) maar opgeteld kom je nog eens aan een klein uurtje aan extra materiaal. Zeker het stuk met Albert Bert en de oprichting van de grote cinemacomplexen zoals we die vandaag de dag de kennen is de moeite waard. Beetje jammer alleen dat daar verder weinig opsmuk aan is gedaan. Zo is Jan Decleir nagenoeg onverstaanbaar op de set van (ik vermoed Niet Schieten?) wegens veel randgeluiden en kun je de stem van de interviewster (Joke Sluydts die mee ingeschakeld is geweest om de documentaire tot een goed einde te brengen) moeilijk verstaan in het interview met Van Passel.

De geschiedenis van de Vlaamse film is lang en helemaal niet zo eenzijdig als iedereen doet uitschijnen. We hebben vroeger echt wel meer gedaan dan enkel en alleen die boerenfilms (waar blijkbaar Jef Geeraerts absoluut geen fan van was) en met deze documentaire - en ook met Forgotten Scares trouwens, want die benoemt een thema wat De Hert volledig laat liggen - is daar eindelijk eenvoudig aanschouwbaar bewijs van. De oorspronkelijke versie die De Hert voor ogen had duurde 4.5 uur trouwens, ik zou ze graag willen zien.

Komt zondag 22/12 om 22.00 u op Canvas TV.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een overzicht van onze Vlaamse filmgeschiedenis. Een uitgebreid beeld op basis van tal van interviews, rapportages en filmfragmenten. Het zijn dus vooral getuigenissen van de mensen uit het vak zelf die uiteraard trots zijn op wat ze gedaan hebben en zeer goed weten hoe de wereld draaide. Niet alleen qua film maken zelf, maar ook de financiering of de opleiding bvb.

Robbe De Hert noemt de film Hollywood aan de Schelde. Zelf Antwerpenaar en veel Antwerpse films in deze lijst, wat toch voor een verkeerd beeld kan zorgen omdat het gaat over de films van heel Vlaanderen. Dus ook buiten Antwerpen. De film legt grote focus op de vroegere periode. Dat is op zich wel interessant natuurlijk, want daar begon het allemaal. Maar dan zie je wel dat de kwaliteit van de documentaire aan kracht verliest als we later in de tijd gaan. Nog snel komen gekende films als Rundskop, Broken Circle Breakdown, Girl of Helaasheid der Dingen in beeld.

Het zijn veel films natuurlijk en zeker bij de oude periode komen de klassiekers wel aan bod. Al mis ik ook daar enkele titels als Jan Zonder Vrees (animatie) of Collega's maken de brug (film naar tv-serie). En in het begin wordt er nog rekening gehouden met komedie van Charles Janssens, Gaston & Leo of Urbanus. Bij de latere films ontbreekt daarvan alle spoor. Geen Max (Jaques Vermeire) of Oesje (Chris Van den Durpel) en wat met klassiekers als Ben X of Pauline & Paulette? Ook nergens aandacht voor jeugdfilms. Ik weet niet of er veel oudere jeugdfilms zijn, maar of je ze graag ziet of niet heb je de laatste 20 jaar ook films van Studio 100, FC De Kampioenen of de Buurtpolitie. Toch veel titels die qua kijkcijfers goed scoren. En wie ben ik om te zeggen wat goed is of niet?

Robbe De Hert is zelf al een tijd ziek, zijn vorige film komt al uit 2000 met Lijmen/Been. Bovendien kende de film veel vertraging door financiering en productieproblemen. De makers (Robbe De Hert en collega's die hem hielpen) kijken vooral graag naar het verleden en hun eigen voorbeelden of eigen geschiedenis. Misschien had de documentaire op tijd moeten stoppen, of had hij vollediger moeten zijn. Of meer een geheel, wat nu wel ontbreekt. Alsof de makers er van uit gaan dat we nu wel weten dat er goeie films zijn en dat ter loops vertellen om te focussen op eventueel vergeten titels.

Los van de kwaliteit van de documentaire en de volledigheid (of de nood daaraan) is het voor filmliefhebbers een boeiende getuigenis. Alleen denk ik dat het te veel was voor één film en het meer veredeld knip en plakwerk was dan een sterke docu.

Een informatieve documentaire, onmisbaar kijkvoer wie de geschiedenis van de vaderlandse, en vooral Vlaamse cinema in een notendop wil. Robbe De Hert heeft hier jarenlang aan gewerkt wat zich wel laat merken aan de wisselende opnamekwaliteit van de interviews. Misschien is deze documentaire een aanzet om onze rijke filmgeschiedenis verder uit te diepen. Het onderwerp is volgens mij dan ook geschikt voor een reeks afleveringen van telkens een uur die om de zoveel jaren kan aangevuld worden. Een beetje wat Belpop met de Belgische muziek doet op Canvas. De ontstaansgeschiedenis van een film als De Leeuw van Vlaanderen is bijvoorbeeld al een eigen documentaire waard. Ook boeiende ondernemingen en interessante mislukkingen die niet altijd het grote publiek lokten, zoals Taxandria van Raoul Servais, zouden dan alsnog aandacht kunnen krijgen.

Absoluut boeiende documentaire. Wel had ik nog een beetje meer informatie gekregen over die beginjaren - en eigelijk liggen die niet zo ver achter ons vermits er pas in begin van deze eeuw enige stuctuur en ondersteuning kwam - , over die vlaamse filmprimitieven, de acteurs, regisseurs, producenten. Toch het gedeelte waarvan we voor de vuist het minst van weten.
Maar voor de rest, knap hoor en zo is het, naast de vele getuigenissen en fragmenten, interessant te vernemen dat de vlaams-francophone tegenstellingen zich ook in de filmwereld doorzetten, al geldt dat nu niet precies voor mij want van Yolande Moreaux, Olivier Gourmet, Benoît Poelvoorde, Cécile de France e.a. ben ik fan en ik verheug me ook dat vlaamse acteurs ook in waalse producties en zelfs Franse van de partij zijn.
Eigenlijk, een naslagwerkje, dit filmpje.
'k Zal het niet wegdoen en mijn Antwerps bijschaven, schat.

avatar van Bobbejaantje
Zoals op het forum reeds aangegeven, komt deze docu over de geschiedenis van de Vlaamse film om allerlei redenen wat onevenwichtig over. Maar het heeft ook aan een zijden draadje gehangen of de docu was niet eens gerealiseerd geweest. In dat opzicht ben ik blij dat deze er gewoon is, en ondanks enkele kritieke punten, is hij zeker inspirerend om enkele films te gaan (her)bekijken. Dat deel van de missie is dan toch geslaagd. Het was ook gewoon fijn om enkel figuren uit het verre en minder verre verleden hier terug te zien. En zelfs Orson Welles komt er eventjes aan te pas, die voor één van zijn routine acteerjobs ook in België langs de kassa gepasseerd is. Mooi.

avatar van BlueJudaskiss
Erg interessante film die onlangs de stevige lengte verbluffend snel voorbij vliegt. Toch zou een serie - net als het Nederlandse Allemaal Film - meer op zijn plaats zijn geweest omdat zelfs ik als Nederlander soms behoorlijk wat miste. Niet te verstaan soms die accenten, hoewel prachtig!

avatar van Bobbejaantje
N.a.v. het overlijden van Robbe De Hert te bekijken op Hollywood aan de Schelde - Kijk gratis online | VRT NU (beschikbaar tot 25 sept).

avatar van Fisico
Interessante docu over de geschiedenis van de Vlaamse film(wereld) waarbij alle prominente figuren de revue passeren. Fijn om een aantal nostalgische, historische en legendarische films van eigen bodem te zien passeren. Leuke anekdotes van onder meer De Witte uit 1934 of de oorlogsjaren. Interessant om te horen vertellen hoe het er in de cinema’s eraan toe ging tijdens de Duitse bezetting.

Verder interessant hoe groot de culturele verschillen zijn tussen de Vlaamse en Waalse filmindustrie: het publiek versus de prijzen om het simpel uit te drukken. Ook het meewarig neerkijken op het studiegebied film op de theateracademie in de jaren 70-80 was iets wat ik niet wist. Niet veel later effenden komedies als Gaston & Leo en Urbanus het pad voor meer diversiteit (genre) in de Vlaamse film, al was Zaman ook revolutionair te noemen als eerste echte Vlaamse politiefilm. De Vlaamse film kreeg toen een revival mede door de kassuccessen van Stijn Coninx die drie maal op rij scoorde met als serieuze prent uiteraard Daens.

Hollywood was toen nog steeds iets mythisch en ver weg, maar ook daar kwam beetje bij beetje verandering in (Iedereen beroemd, The brokken circle breakdown, Girl). Ook Cannes ontdekt(e) de Vlaamse film stilaan met Rundskop en De helaasheid der dingen ... Leuke docu alvast, geboeid naar gekeken! Tot slot tof om ook even de taalgrens over te wippen!

avatar van aspro
deze docu staat ook op de dvd van de "Witte"van "sichem"
film uit 1980 van Robbe De hert

avatar van cinemanukerke
Boeiende docu (vooral de oorlogsjaren) waarin de nadruk ligt op financiering van films. De 'commerce' zoals ze in Vlaanderen zeggen. Geld dicteert kunst dus men maakt films die opbrengen. Reinste Hollywood dus. Met een kleine bijrol voor de bioscoop magnaten (die entree van The Village People) en hun multiplex. Vanaf jaren "70 proberen Vlaamse filmmakers een evenwicht te vinden tussen commerciële film (een must om een film te kunnen maken) en kwaliteit (hun ambitie om iets zinnigs te vertellen) en Robbe De Hert was zeker één van die pioniers. Daardoor krijgen we parels (Zaman, De proefkonijnen) en blunders (De paniekzaaiers). Reinste Hollywood dus. Leuke anekdotes over de pogingen om film te maken in een milieu dat film niet ernstig nam (zowel artistiek als financieel) en Robbe De Hert heeft dit uit eerste hand mogen ervaren. Ironisch genoeg is ook zijn docu onevenwichtig net om de redenen die zijn docu aankaart. Uiteindelijk blijft het hangen in teveel opsomming van films maar mooi meegenomen dat er toch meer goede films zijn in Vlaanderen dan ik dacht. Robbe De Hert had zijn eigen stijl (legendarische quote was : schat, zeg uw tekst op en val niet over de meubelen) maar dat Vlaanderen op 24 augustus een talent heeft verloren, staat voor mij als een paal boven water.