Process (2018)

1 stem

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sergey Loznitsa

Tussen 1936 en 1938 vond in de Sovjet-Unie de Grote Zuivering plaats. In die jaren liet Stalin miljoenen onderdanen executeren of creperen in strafkampen. Het showproces dat in 1930 plaatsvond in Moskou was een voorbode van deze staatsterreur. Een groep economen en ingenieurs werd ervan beschuldigd lid te zijn van de Industriële Partij en samen te spannen met de Franse premier Raymond Poincaré om een staatsgreep te plegen. Dagenlang werden de verdachten ondervraagd in een stampvolle zaal terwijl buiten soldaten marcheerden en slogans werden geroepen. Voor deze documentaire maakt filmmaker Sergei Loznitsa gebruik van de opnames van dit showproces om de kijker onder te dompelen in de totalitaire werkelijkheid van toen.

• Vanaf 28 november in de bioscoop

Vanaf 28 november in de bioscoop (Windmill Film)

avatar van tbouwh
''De beelden in The Trial komen van een rechtelijk showproces, in het najaar van 1930 gedocumenteerd door de socialistische Sovjet-staatspartij. De term ‘showproces’ vangt de ambiguïteit van het gevorderde toneelstuk op voorbeeldige wijze. De setting van het proces is zo formeel als ze maar zijn kan; één voor één getuigen vermeende samenzweerders tegen de staat, leden van de zogeheten ‘Industriële Partij’, voor een aangestelde aanklager. In de montage passeren de smetteloze bekentenissen van een goede handvol contrarevolutionairen de revue, waarna de aanklager in lijn met de passende wetsartikelen het verdict voorleest. Tot zover dekt ‘proces’ de lading perfect. Tenzij je weet dat die ‘Industriële Partij’ in feite nooit bestaan heeft, en dat de getuigen acteurs in schaapskleren zijn. Plots klikt het enthousiaste applaus van het toegestroomde publiek als de cue van een televisieshow.''

volledige recensie (Cine)