Al di là del Bene e del Male (1977)

Alternatieve titels: Beyond Good and Evil | Jenseits von Gut und Böse

Italië / Frankrijk / West-Duitsland
Biografie / Drama

geregisseerd door Liliana Cavani
met Dominique Sanda, Erland Josephson en Robert Powell

De Duitse filosoof Friedrich Nietzsche en zijn joodse vriend Paul Rée ontmoeten de eveneens joodse Lou Andreas-Salomé. Ze is een briljante geest, denker, schrijver, dichteres en afkomstig uit Sint-Petersburg. Ze is een schoonheid en al snel ontstaat er een driehoeksverhouding tussen de vrouw en de twee mannen. Volgens de filosofie van Nietzsche gaat dat boven alle moraliteit uit. Maar Nietzsche begint door zijn opiumverslaving het contact met de werkelijkheid te verliezen en zijn geslachtsziekte drijft hem tot waanzin.

Ontzettend vervelende film waarin oeverloos wordt geluld over niks en weinig gebeurt. Cavani is er in geslaagd van Nietzsche en Ree twee oninteressante personages te maken, waar Josephson en Powell ook niet veel mee kunnen beginnen. Alles gaat in rap Italiaans, terwijl wij weten dat dat natuurlijk niet de taal was waar Nietzsche/Ree/Salomé zich van bedienden. Wat het verhaal betreft, het enige dat de twee mannen willen ondanks al het geneuzel is neuken met Salomé. Daar is niks mis mee, maar daar heb je geen dik twee uur voor nodig. Voor wie geïnteresseerd is in het leven van Lou Andreas-Salomé is er een veel betere film Lou Andreas-Salomé, the Audacity to Be Free (2016) .