Joost Zwagerman: Voor Alles Bang Geweest (2018)

Alternatieve titel: Joost Zwagerman

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Coen Verbraak
met Joost Zwagerman, Ronald Giphart en Bart Chabot

Op zondag 18 november 2018 zou Joost Zwagerman 55 jaar zijn geworden. Die dag wordt ook voor het eerst de Joost Zwagerman Essayprijs uitgereikt. Coen Verbraak maakte een documentaire over Joost Zwagerman (1963-2015). Daarin komen vrienden en collega's van hem aan het woord, onder wie Ronald Giphart, Bart Chabot, Matthijs van Nieuwkerk, Thom Hoffman en Pieter Boskma.

Interesssant, maar ik vind het soms wel wat schaamteloos en soms iets te privé.
Ik zou als vriend nooit privé-zaken en details over een vriendschap en zijn manies zo uitgebreid bespreken op tv (/ in het openbaar), nog betrekkelijk kort nadat de persoon is overleden. En al helemaal niet als die persoon zelfmoord heeft gepleegd. Het is net alsof die daad een uitgebreid 'zoeken en verklaren' legitimeert.
Dus ik heb hier een beetje dubbel gevoel over. De vrienden en naasten komen ook niet altijd zo begripvol over. Wel liefdevol.
Ze worden een beetje te veel door de interviewer overgehaald om over hem te spreken als 'patient'. Wat hij misschien wel was de laatste jaren van zijn leven, maar toch.
Nico Tromp, de huisarts die zelfmoord heeft gepleegd, is ook zijn huisarts is geweest. Dat vind ik erg wrang en dat moet voor Joost Zwagerman heel zwaar zijn geweest. Ook omdat hij bevriend met die huisarts was geraakt. Ik snap de verbazing van vrienden dat Zwagerman er zoveel mee bezig was, en ook op de begrafenis was, niet.

avatar van Nicolage Rico
Deze docu is (nog) niet op tv geweest?

Nicolage Rico schreef:
Deze docu is (nog) niet op tv geweest?

Jawel, afgelopen zondag.

Je kunt 'm nog online zien: Joost Zwagerman - 2Doc.nl

avatar van Nicolage Rico
Oké, thanks! Zag het niet staan bij statistieken. Dan check ik 'm wel op de teevee.

Ik snap het. Ik heb de tv-datum alsnog ingevoerd.