Funny Cow (2017)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Adrian Shergold
met Maxine Peake, Paddy Considine en Tony Pitts

Funny Cow is de artiestennaam van een comédienne die in de jaren 70 en 80 een carrière uitbouwt in stand-upcomedy. Op persoonlijk vlak worstelt ze met haar getroebleerde verleden, een thema dat ze tevens in haar grappen verwerkt. Maar ook met haar agressieve echtgenoot en het seksisme leert ze af te rekenen.

Een niet al te bijzondere film die iets wil vertellen over een vrouw die pas in haar element raakt als ze haar passie mag bedrijven(stand-up comedy), waardoor ze ook haar vastgelopen, treurig privé leven voor even achter zich kan laten. Funny Cow heeft best een aantal goed momenten, met name als Peake op de bühne staat en vaak hilarische grappen mag debiteren, maar blijft als drama over het algemeen wat bleekjes door een zeer middelmatig script. Thema is destijds wat scherper uitgewerkt in het vergelijkbare Punchline, een film welke het voordeel van een weergaloze Tom Hanks in de hoofdrol had, kwaliteiten die hier node worden gemist. Funny Cow is als film vergelijkbaar met het spel van hoofdrolspeelster Peake: niet slecht, maar als ik haar binnenkort weer in een project zie opduiken zal ik haar niet meteen herkennen.