Saf (2018)

Turkije

geregisseerd door Ali Vatansever
met Saadet Aksoy, Erol Afsin en Onur Buldu

Stedelijke transformatie in de wijk Fikirtepe (Istanboel) drijft arme gemeenschappen weg en Syrische vluchtelingen zoeken hun toevlucht in verlaten gebouwen. Kamil en zijn vrouw Remziye lopen het risico hun huis te verliezen. Kamil heeft al een tijd geen werk en kan niet anders dan in het geheim een ​​baan op een bouwplaats accepteren. Hij neemt niet alleen het werk van een Syrische vluchteling aan, hij werkt ook voor het bedrijf dat de wijk sloopt. Gevoelens van onderdrukking en angst veranderen hem langzaam. Op het werk heeft hij een laag loon aanvaardt dat normaliter aan vluchtelingen wordt betaald en thuis en in de wijk probeert hij te verhullen waar hij werkt. Wanneer Kamil plotseling verdwijnt, moet Remziye de gevolgen van zijn acties onder ogen zien, die niet passen bij de man die ze kent.

Deze film kruipt onder je huid. Een man en een vrouw van rond de 30, in een schrijnende situatie van "eten of gegeten worden". Maar hoe kun je dat over een hart van goud verkrijgen? Prachtig verbeeld en vervat in anderhalf uur film.

avatar van Fisico
Een interessante Turkse film waarbij de macht van multinationals nietsontziend is ten aanzien van een arme volkswijk in Istanboel waar vooral minderbedeelden en Syrische vluchtelingen gehuisvest worden. De Syrische vluchtelingen zijn geen graag geziene gasten omdat ze ook nog eens de job van locals inpikken. En morele principes laat ook best varen als je tewerkgesteld wordt bij je boeman om toch maar te overleven.

Saf levert een rauw portret van de dagelijkse strijd van deze mensen. Zeker de moeite om eens te zien. Je leeft echt mee met het gezin en de acteerprestaties ogen zeer authentiek.

avatar van Mr Thee
Dit sociale drama snijdt zeker actuele onderwerpen aan. Dat maakt het voor mij op voorhand al een interessante film. Toch viel het mij op dat het eerste deel erg voorspelbaar en tam is. In het tweede deel slaat de mistroostigheid toe. De rol van Remziye In het tweede deel maakt de film alsnog de moeite waard. Als Europeaan krijg je al met al een aardige kijk op de overeenkomsten (“ze pakken onze banen af”/ stadsvernieuwing) en verschillen (familiebanden) van het Turkije van nu en onze Nederlandse samenleving. De kritische noot treft enkel het grootkapitaal. Wat me fascineert is dat de regisseur net niet de grote stap lijkt te willen maken door de politiek en het grootkapitaal nader te duiden. Het drama blijft dan ook “klein”, dichtbij de gewone man. Ondanks de nadruk op de familiebanden en de mores in de bouwput, kruipt de film wat mij betreft net niet “onder de huid”. Ruim 3*