Goyo: The Boy General (2018)

Alternatieve titel: Goyo: Ang Batang Heneral

1 stem

Filipijnen
Biografie / Historisch

geregisseerd door Jerrold Tarog
met Paulo Avelino, Carlo Aquino en Arron Villaflor

Gregorio 'Goyo' del Pilar was een van de jongste generaals tijdens de Filippijns-Amerikaanse oorlog die vocht in de historische slag om Tirad Pass. Del Pilar was vierentwintig op het moment van zijn laatste gevecht. De film richt zich op de laatste maanden van zijn leven. Na vijf maanden van relatieve vrede begint het Amerikaanse leger zijn laatste poging om het Filippijnse leger te verpletteren. Goyo staat voor de grootste uitdaging van zijn leven als hij toezicht houdt op de grote karavaan van officieren, soldaten en burgers die ontsnappen door de bergen van de noordelijke regio's.

Interessante film, vooral omdat ik eigenlijk helemaal niks wist van het onderwerp. Visueel aantrekkelijk, goed geacteerd. Qua verhaal geen hoogvlieger, maar prima te pruimen.