• 8.299.825 stemmen

Alptraum - Das Letzte Abenteuer (2016)

Documentaire / Avontuur | 88 minuten

Genre: Documentaire / Avontuur

Alternatieve titel: Alptraum: The Last Great Adventure

Oorsprong: Zwitserland

Geregisseerd door: Manuel Lobmaier

Met onder meer: Dominique Jann, Flora Klein, Manuel Lobmaier

IMDb beoordeling: 7,3 (9)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Alptraum - Das Letzte Abenteuer

Vrij nemen en terug naar de natuur. Dat was de bedoeling van Manu en Robin, twee jeugdvrienden. Gewapend met een camera, handboek en veel enthousiasme trekken ze naar een alpenweide waar ze de zomer willen doorbrengen. Ze hebben elkaar de laatste jaren weinig gezien en willen iets samen doen, van de vrijheid genieten en een film maken over het leven in de Alpen. Hun dromen vervliegen langzaam maar zeker in de onherbergzame berghut, als rivaliteit om de herderin van de buuralp de kop op steekt en het vee ziek wordt en sterft. De vriendschap krijgt scherpe randjes, vergelijkbaar met de rotsen om hen heen.

avatar van blurp194

blurp194

Een erg aardige film.

Dacht ik tenminste, totdat er na afloop een paar kleine dingetjes beginnen te rammelen. Ja, het verhaal is min of meer echt gebeurd, maar de onthulling in de aftiteling geeft toch wat twijfel of het project inderdaad zo spontaan tot stand gekomen is als in de film zelf lijkt.

En dat was natuurlijk een mooie en interessante vraag geweest om aan de regisseur Manu Lobmaier te stellen, want hij was aanwezig in de zaal toen ik de film zag - in Aken, op de eerste dag van het DMFF. Maar dat schoot me net iets te laat pas te binnen. Heel erg is dat overigens eigenlijk ook niet, want het idee is nog steeds zeker wel de moeite waard, ook al is de boodschap misschien anders tot stand gekomen dan in het verhaal verteld wordt. De kern ervan blijft ook wel hetzelfde uiteindelijk.