Xie Bu Ya Zheng (2018)

China / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Wen Jiang
met Wen Jiang, Eddie Peng en Fan Liao

Een dodelijke aanval tijdens het verjaardagsfeest van een vechtkunstmeester verandert de feestvreugde direct. Een van zijn discipelen, Zhu, heeft met de Japanse agent Nemoto samengespannen om de meester te verraden en de rangorde te herschikken. Alleen het jongetje Li Tianran ontsnapt. Jaren later is Li opgegroeid in San Francisco en heeft hij een vergevorderde opleiding gevolgd in zowel Chinese vechtkunsten als in bespioneren. Hij wordt teruggestuurd naar China op een missie, maar wordt gedreven door zijn eigen drang om wraak te nemen op Zhu en Nemoto, de mannen die zijn meester vermoordden.

Toch wel erg leuk.

Tweede deel in Jiang's onofficiële trilogie vond ik een kleine tegenvaller. Jammer genoeg ging hij hier weer met dezelfde cinematograaf aan de haal, toch deels van het probleem. Maar die heeft zich een beetje weten te herpakken, waardoor het allemaal weer wat makkelijker genieten is van Jiang's maffe mix van stijlen.

Ooit begonnen aan de arthouse-kant van de Chinese cinema, al waren die films ook niet de typische armoedigheid die daarmee vaak geassocieerd wordt. Maar langzaamaan zijn z'n film wat commerciëler geworden, met duidelijkere genre invloeden. Het leuke is vooral dat Jiang het ook niet zo serieus meent. Hij heeft een klein beetje datzelfde aura als een Kitano (zonder het getwitch dan). Een nogal serieus ogende man, met fonkelende oogjes en een slinks glimlachje.

Zo voelen deze films ook aan, met Peng heeft Jiang verder een perfecte hoofdrolspeler vast. Het is een revenge thriller met wat actie invloeden, maar echt heel serieus of zwaarmoedig wordt het nooit. Toch blijft Jiang wel gaan voor kwaliteit en vervalt z'n werk niet in platte commercie. Die balans is mooi en maakt z'n films toch aardig uniek.

Mooie afsluiter, wel beniewd wat hij hierna gaat doen. Wel een schande dat dit soort films de Chinese grens blijkbaar niet meer overgeraken.

4.0* en een uitgebreide review