Man Bo Nu Lang (1957)

Hongkong
Muziek / Drama

geregisseerd door Wen Yi
met Grace Chang, Chien Fei Chang en Chan-Chi Chung

Li Kailing is een gewaardeerde danseres en zangeres. Op haar twintigste verjaardag komt ze echter te weten dat ze geadopteerd werd op jonge leeftijd. Dit nieuws schokt haar zo erg dat ze zonder verder bericht van thuis vertrekt en op zoek gaat naar haar biologische moeder. De vraag is alleen of die zit te wachten op Kailing.

Oud Chinees werk.

Ondanks dat ik er ondertussen toch aardig wat Chinees werk op heb zitten, is de klassieke Chinese cinema redelijk onontgonnen terrein. Sowieso niet zoveel bekende Chinese klassiekers, het is toch meer een land van de recente cinema.

Niet zo héél verwonderlijk als je deze film bekijkt. Het is een musical, maar dan wel eentje waar er erg basic gezongen en gedanst wordt voor een statische camera. Astaire perikelen, weelderige cinematografie en luxe aankleding hoef je absoluut niet te verwachten van deze film. Enig tempo ook niet, want het is allemaal énorm traag.

De ene helft is musical, de andere helft drama. Een verhaaltje over een meisje dat op haar 20e verjaardag te weten komen dat ze geadopteerd is. Het drama weet amper indruk te maken en loopt voornamelijk door wat verplichte plotpuntjes, net als het musical gedeelte is ook dat extreem basic en functioneel.

Stroeve, taaie en emotieloze cinema. Het stelt allemaal zeer weinig voor en is hopeloos verouderd. China had nog een lange weg te gaan, al een geluk voor het land dat ze met veel zijn en op korte tijd vaak enorme progressie kunnen maken.