Liu Mang Yi Sheng (1995)

Hongkong
Komedie / Drama

geregisseerd door Chi-Ngai Lee
met Tony Chiu-Wai Leung, Ching Wan Lau en Gigi Leung

Mack Lau is een eigenzinnige dokter die zich afzet tegen de gevestigde orde. Hij runt zijn eigen praktijk waar hij minder minderbedeelde patiënten behandelt. De medische gemeenschap is hem liever kwijt dan rijk, het enige probleem is dat Mack een medisch genie is en zelden op een foutje te betrappen valt. Toch is ook hij niet feilloos en bij de eerste de beste misstap probeert men zijn licensie in te trekken.

Matig.

Zoals de meeste Hong Kong dramas. Ook hier weer een film die eerder aanvoelt als een genrefilm, maar als hoofdgenre toch makkelijk als drama kan omschreven worden. Er zijn wel wat nevengenres, beetje comedy en enkele thriller elementen, maar die zijn toch eerder bijzaak.

Tony Leung (de bekendste) is een soort van wonderarts, die door het leven gaat als goedgeluimde goedzak. Niet iedereen is even blij met zijn losse houding, zeker niet de mensen die hard voor hun diploma gestudeerd hebben en zich wat gepasseerd voelen door het intellect van Dr. Mack.

Binnen die opzet spelen zich wat romantische en dramatische plotlijntjes af, maar veel stelt het allemaal niet voor. Er zijn wel een paar fijne scenes, maar erg lang houdt het niet aan en over het algemeen is het best matig. Geen vervelende film, maar ook geen echt opvallende. En zoals wel vaker werken de genre en dramatische elementen elkaar wat tegen.