Ghoul (2018)

India
Horror
137 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Patrick Graham
met Radhika Apte, Rohit Pathak en Bajrangbali Singh

Nadat Nida Rahim de acties van haar vader tegen de regering heeft blootgelegd, wordt ze aangesteld als nieuwe verhoorder in de afgelegen Meghdoot 31-gevangenis. Als sekteleider Ali Saeed wordt binnengebracht voor verhoor, wantrouwt ze zijn motieven door zijn verontrustende antwoorden. De zoektocht naar de waarheid verandert voor haar in een strijd om te overleven.

avatar van horizons
Korte miniserie. Leuk genoeg om een keer te kijken. Setting wordt redelijk gebruikt.

avatar van John Milton
Diegenen die regelmatig een Bollywood film kijken en die dan hier opzoeken, hebben misschien al eens een vernietigend commentaar van mij onder ogen gekregen; doorgaans ben ik er niet dol op. Shah Rukh Khan en vooral Aamir Khan zou ik het liefst gezamenlijk door de plee spoelen. Hoe onaardig van me. Máár er zijn uitzonderingen. Uiteraard is er het werk van Satyajit Ray (Pather Panchali), maar ook de iets minder kolderieke Bollywood producties zoals Drishyam (2015), Kahaani (2012) en Omkara (2006) kunnen me best bekoren. Ik was dan ook nieuwsgierig naar deze Netflix productie, vooral omdat ik vermoedde dat hij daardoor iets beter verteerbaar zou zijn voor een JM. En nog 16+ horror ook, toe maar. De mede door Blumhouse geproduceerde film is weliswaar geregisseerd door een Brit, maar voor de rest is het voor het overgrote deel overduidelijk een Indiase productie. Af en toe hoor je een woord of een zin Engels tussendoor, maar dat is normaal.

Ghoul is een dystopische miniserie in een toekomstig en totalitair India, die zich grotendeels afspeelt in een afgelegen militaire gevangenis. Nida is een ondervrager in dit detentiecentrum, en wanneer sekteleider Saeed wordt binnengebracht die uiterst verontrustende antwoorden geeft, begint ze al snel te realiseren dat er iets vreselijks aan de hand is; er zit een vreemde entiteit in de gevangene. Uiteraard hebben we zulks al vaak gezien, en toegegeven, óók beter. Maar het is verfrissend om zoiets uit een compleet andere hoek te zien, net zoals Djinn (2013) uit de Verenigde Arabische Emiraten dit weekend. Kleine details en actualiteiten waar een film of serie dan op inspeelt, zijn interessant om te zien. Ghoul is gebaseerd op Arabische folklore, maar snijdt thema’s als islamofobie en sektarisch geweld aan.

Ghoul schuwt het geweld niet, een kogel die door een hoofd gaat resulteert in hersenbrokken op de muur en de gevangenis is donker, nat en groezelig. De acteurs doen het schappelijk en de productiewaarden zijn ook prima. Maar dat ze in India ver gekomen zijn met gestileerd camerawerk, belichting en steeds vaker ook speciale effecten, dat wist ik al wel. Er is op zich wel een lekker onguur sfeertje, en als je ondanks dat je de jump scare aan ziet komen alsnog schrikt, dan valt zelf dat nog wel mee. Dan blijft het verhaal over, en daar wringt toch de schoen wel wat. Erg in de gebeurtenissen opgaan zat er niet in, en evenmin kon het me echt veel schelen waar het heenging. Dan houden we een zesje over. Maar ik ben blij dat dit soort producties gemaakt worden, en ik hoop dat we in de toekomst meer van dat soort internationale coproducties krijgen. Misschien dan met een iets meer ervaren showrunner/regisseur aan het roer?

avatar van jpgleiden
Kijkt fijn weg, leuke mini serie!