L'Incroyable Histoire du Facteur Cheval (2018)

Alternatieve titels: Postman Cheval | The Ideal Palace

Frankrijk / België
Biografie / Drama

geregisseerd door Nils Tavernier
met Jacques Gamblin, Laetitia Casta en Aurélien Wiik

Ferdinand is een postbode aan het einde van de negentiende eeuw. Zijn tas zit vol liefdesbrieven. Hij droomt ervan een tempel te bouwen voor zijn dochter Alice. Zal hij ondanks de ontberingen nog steeds de tijd, de kracht en de wil hebben om zijn droom van het Ideaal Paleis, steen voor steen, te realiseren? Hij verzamelt de stenen tijdens de drieëndertig kilometer van zijn dagelijkse tour door Tersanne. ‘s Nachts duwt hij moeizaam zijn kruiwagen voort tegen de vijandigheid van het dorp in en is hij bezig met de bouw van het monument. Na 33 jaar zal hij de geboorte schenken aan het eerste naïeve kunstwerk.

avatar van AniSter
Ongelooflijk, aangrijpend, mooi en fantastisch: niet alleen het waargebeurde verhaal van de eenvoudige postbode, maar ook de verfilming hiervan. Uitermate sfeervol neergezet met een indrukwekkende acteerprestatie van Gamblin.
Het resultaat van de bouwkunst van Ferdinand Cheval, het eerste naïeve bouwwerk ter wereld, is inmiddels een monument en nog steeds te bezoeken, net zoals zijn door hemzelf gemaakte graftombe.

Als je een liefhebber was van La Gloire de Mon Père (1990) en Le Château de Ma Mère (1990) deze film beslist kijken, de moeite waard en het is weer genieten

avatar van Brix
Is er een ondertitelde DVD van deze film verkrijgbaar? (NL of Engels, Duits?)

avatar van blurp194
Een ongelofelijk verhaal, zoals de titel al zegt - al is het ook wel meer dan een beetje een tragisch verhaal. Echt gebeurd, vanzelf, en ook vrij neutraal verteld geloof ik, al is het wel een beetje een traditioneel Frans geval vol met nostalgie, traditie en Pagnol-eske romantiek - en daarmee eigenlijk toch meer een formulewerkje dan iets origineels, in de manier van vertellen. Al is het verhaal zelf dan natuurlijk wel origineel.

De cast past daar vanzelf helemaal al in, met oudgedienden als Gamblin en Casta. Maar ze doen dat overigens ook wel echt goed, er is niet zomaar even een speld tussen te krijgen. Ook regisseur Tavernier heeft duidelijk wel vaker met dit bijltje gehakt, al is dat misschien meer als acteur geweest.