• 8.297.546 stemmen

Imagine (1972)

Documentaire / Muziek | 70 minuten / 83 minuten (bioscoopversie 2018)

Genre: Documentaire / Muziek

Speelduur: 70 minuten / 83 minuten (bioscoopversie 2018)

Geregisseerd door: John Lennon en Yoko Ono

Met onder meer: John Lennon en Yoko Ono

IMDb beoordeling: 7,3 (782)

Plot Imagine

"You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one"

De film is gemaakt rond het gelijknamige album, waarvan ongetwijfeld het bekendste nummer de single “Imagine” is. De documentaire is een collage van kleur, geluid, dromen en realiteit. Geproduceerd en geregisseerd door John Lennon en Yoko Ono, die met gasten als George Harrison, Fred Astaire en Andy Warhol, een wereld creëren die qua verbeelding zo groot is als de muziek die ze begeleidt.

image

avatar van badfans69

badfans69

• 2055 berichten

Draait vanaf 18 september in een aantal bioscopen Link

of via deze site Imagine Cinema Listings

avatar van mjk87

mjk87

Bijzonder. Ik ging met m'n vader naar de docu van John Lennon (uit 1988) zoals hij dacht dat die gedraaid zou worden. Dat was ook wat het filmhuis suggereerde. Maar we kregen dus deze voorgeschoteld, die m'n vader dan in het geheel weer niet kende.

De film bestaat uit veelal scènes uit het leven van John en Yoko rond 1972. Leuk wel om te zien en vooral de liefde tussen hen is goed te zien, je merkt dat het niet alleen geliefden maar ook maatjes zijn, met fijn kinderlijk gedrag. Elke scène is net wat anders en begeleidt een liedje van het album Imagine of The Fly (van Ono). Beeld en geluid passen meestal niet echt bij elkaar en 75 minuten daarvan maakt het op den duur wat eentonig, maar de kracht van de muziek helpt je er wel doorheen. En er zit genoeg ongein in de beelden (verkleed als militairen, een potje snooker, in een roeiboot - het gaat nergens over eigenlijk) om vermakelijk te blijven. En de videoclip van Imagine komt ook uit deze film. In de versie van 2018 komen nog twee kale studio-opnames en een liedje op gitaar vanuit bed, maar dat past verder niet bij de rest van de film. 3,0*.