The Little Drummer Girl (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller
348 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Chan-wook Park
met Florence Pugh, Michael Shannon en Alexander Skarsgård

In de jaren 70 ontmoet actrice en idealiste Charlie op vakantie in Griekenland de mysterieuze Becker. Al snel wordt duidelijk dat hij niet de man is als wie hij zich voordoet en Charlie komt in een complex web terecht - een intrige bedacht door meesterbrein Kurtz. Charlie neemt de rol van dubbelspionne op zich terwijl ze onzeker is over wie ze trouw moet zijn.

TEASER

avatar van jacobine_rodijk
Net zoals de meeste adaptaties van John Le Carré, plot technisch gezien zit het allemaal wel aardig strak in elkaar maar emotioneel blijft het maar op afstand. Park kreeg IMO weinig beenruimte om zijn handtekening op de serie achter te laten, jammer genoeg; wellicht een bewuste keuze van de regisseur om het verhaal te laten ademen maar visueel verwacht je toch iets meer dan een doorsnee productie. Van Pugh gaan we overigens meer horen de komende jaren, erg leuk meisje (alhoewel misschien iets té cute voor de rol).

Vanaf 28 december op NPO.

avatar van John Milton
Ik herkende de hand van Chan-Wook Park slechts met moeite helaas. Pugh is wederom Leuk!

Prachtige serie, met bewonderingswaardig acteerwerk van Michael Shannon, Alexander Skarsgård en Florence Pugh. Ook de regie en het camerawerk vond ik ver boven de middelmaat, maar het dringt zich niet zo aan je op dat het de verhaallijn in de weg zit. Met rooie oortjes zitten kijken. Als je er eenmaal aan begint kun je niet meer stoppen.

avatar van ILDIB
Ik ben afgehaakt,. Ik vond het echt te saai en teveel gelul. Het begon mooi maar het schiet maar niet op.
Daar waar de vorige met die hotelklerk (the night manager) wel wist te boeien doet deze dat niet, ondanks de prachtige rol van de dame.

Sterke serie. Zeker de moeite waard.

avatar van Ferdydurke
... ‘I’m an actress’

- ‘... So you don’t believe in anything’

Dat is, uit de mond van de bevlogen, naïeve idealist (gevaarlijke types zijn dat), bedoeld als een vernietigend oordeel.

Maar Charlie lijkt toch meer iemand die in de praktijk oprecht alles kan geloven, juist omdat ze uit zichzelf, diep in haar hart, eigenlijk niets gelooft. Maar als haar iets op de juiste manier wordt voorgeschoteld, dan weet ze daar op overtuigende wijze vorm aan te geven. Er echt ... in te geloven. Dat maakt haar inderdaad tot een zeer goede actrice, maar het is de vraag of het eigenlijk niet gewoon een algemeen menselijke eigenschap is.

Ik weet niet of Park (of Le Carré, ik heb het boek niet gelezen), er alles uithaalt wat er in zit. Het lijkt haast wel of alle psychologische stress uiteindelijk van Charlie afglijdt als water van een eend, en het verhaal lijkt toch een beetje van de afgrond terug te deinzen door zijn toevlucht te zoeken in een ‘authentieke’ romantische liefde.

Maar ik heb wel wat met films of verhalen – per definitie bedoeld om hun publiek te manipuleren – die hun geheimen brutaalweg constant prijsgeven, als een doorlopende ontnuchtering. Alsof je na een scène waarin een acteur de toeschouwer tot tranen toe bewogen heeft, ‘cut’ hoort, en daarna de acteur een sigaretje ziet opsteken, of een vieze mop hoort vertellen tegen de regie-assistente. Ja. Je wordt belazerd waar je bij staat, en toch geloof je er in, al is het maar voor de duur van de film.

Goed, het is geen Shakespeare, maar dat dit uit het land van de grote bard komt, mag geen toeval heten.

En vooruit, een halfje erop voor Florence Pugh, die ook al zoveel indruk maakte in Lady Macbeth.

Ja okee, ik laat hier ook andere dan professionele kwaliteiten meetellen. Zo ben ik ook wel weer. Kan ik het helpen?

avatar van Zwaagje
Laatste aflevering gezien. Fijne serie en tijdsbeeld. Ik wilde na elke aflevering de volgende zien en weten hoe het afloopt. Einde is uiteindelijk wat voorspelbaar, maar dat deed voor mij geen afbreuk aan het geheel.

Toch een beetje tegenvallend, alleen de laatste episode was echt goed.

John Le Carre is toch iemand die behoorlijk oog voor details heeft waar deze serie wel erg rommelig is bij vlagen.

Al met al een serie (film?) die zeker enige originaliteit bezit. Nooit eerder had ik zoveel gelaagdheid van enscenering en werkelijkheid gezien in een infiltratieverhaal: een actrice die speelt dat ze actrice is, waarbij zij haar acteertalent gebruikt om de gedaante aan te nemen van een werkelijke terroriste; naar haar beweegredenen hoeft niemand te raden. Hoewel ?

De wereld is geen zwart-wit tekening van goed en kwaad, scheidslijnen vervagen, alles wordt onzeker.

Dan aan het eind ....

Charlie had bijna alles perfect gedaan, ze had zelfs de liefde met Khalil bedreven om zijn vertrouwen te winnen. Maar de twijfel sloeg toe toen ze de batterijtjes uit haar transistorradio kon halen. Ze koos ervoor om te wachten, maar was vergeten (of had ze ’t niet gezien) dat Khalil de batterijen eerder al had verwijderd, waardoor ze zichzelf ontmaskerde. Vervolgens haalde Khalil de batterijen er opnieuw uit, wat de redding betekende voor Charlie en de dood voor Khalil. Zo kreeg Gadi uiteindelijk dan toch zijn gedroomde scenario in de schoot geworpen. Dankzij het toeval kon de liefde ontsnappen uit de dubbelrol van toneel en werkelijkheid.

Schitterend, met vooral de acteerprestatie van Florence Pugh die de hele serie draagt uiteraard.

avatar van Montorsi
Geweldige personages, vertolkingen, sfeer en script.

Inderdaad, geen gewone serie over infiltranten, under cover gaan enz en tracht bijvoorbeeld niet het personage en de rol van een verbluffende Florence Pugh eenvoudig weg te toetsen aan de realiteit, maar dat deze actrice evenwel het intrige een extra spanningsboog meegeeft is duidelijk.
Kon ik me in het begin wat storen aan het gegoochel met tijd en locaties, dan had ik o.m. vooral bewondering voor het script dat origineel en gevat de instructies die onze little drummer kreeg van Gadi, pas liet zien wanneer de realiteit haar in de voorspelde situatie bracht.
Serie die zes afleveringen lang heeft geboeid. Naar een novelle van Joh Le Carré ? Kan ik best geloven, maar ook uitstekend uitgewerkt.

avatar van IH88
Who are you?... Who am I?

Fantastische miniserie. Chan-wook Park heeft er een stijlvolle en sfeervolle serie van gemaakt over het conflict tussen de Joden en de Palestijnen, en een Engelse actrice die verstrikt raakt in een web van intrige, tegenstrijdige belangen en terrorisme. En als linkse radicaal ook voor zichzelf moet uitmaken waar ze nu staat, en hoever ze bereid is te gaan.

De laatste woordenwisseling tussen Charlie en Gadi staat eigenlijk symbool voor de gehele serie. Iedereen speelt een rol, maar als je de hele tijd een rol moet spelen wie ben je dan? En raak je de grip op de realiteit niet kwijt? Florence Pugh is het charismatische en ijzersterke middelpunt van dit alles, en ook Skarsgård, Shannon en de andere acteurs zijn fantastisch op dreef. Visueel ziet het er allemaal geweldig uit, en Park zorgt ervoor dat realiteit en fictie moeiteloos (en coherent) in elkaar overlopen.