Trompie (1975)

Alternatieve titel: Trompie en die Boksombende

Zuid-Afrika

geregisseerd door Tonie van der Merwe
met Andre Laubscher, Niel Peroldt en Antonie Kruger

De film volgt de avonturen en tegenslagen van een jonge knaap en zijn drie vrienden. Trompie is een typische jongen, behalve dat hij over de griezelige gave beschikt ideeën te bedenken die meestal tot grote problemen leiden. Een van de ongelukjes waar hij en zijn vrienden mee te maken krijgen, is het loslaten van een baviaan, die in een gemeentehuis belandt en de vrouwen daar bang maakt. Hoewel jonge tieners normaal ondeugend, speels en rusteloos zijn, lijkt het bij Trompie dat deze kenmerken verdubbeld of verdrievoudigd worden. Hij heeft een ongewone manier om mensen te irriteren, of het nu zijn klasgenoten, onderwijzers, ouders, zuster of haar minnaar zijn of anderen. En met de manier waarop hij dingen orkestreert, lijkt het erop dat hij meer trots is dan berouw toont over wat hij doet.

Zuid-Afrikaanse Pietje Bell.