Township Jive (2006)

België
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Bram De Rijcker

Om de tiende verjaardag van de afschaffing van apartheid in Zuid-Afrika (2004) te vieren, toerden The Internationals, een heterogene groep die ska en reggae brengt, door de arme volksbuurten van Johannesburg en Kaapstad, waar doorgaans anders weinig cultureels te beleven valt. Junior Mthombeni, zoon van een ANC vluchteling en een Belgische moeder, heeft van de tournee geprofiteerd om een reeks interviews af te nemen van grote namen uit de Zuid-Afrikaanse muziekscene. De documentaire is een hommage aan de culturele en muzikale diversiteit van Zuid-Afrika. Hij belicht het belang en de rol van de muziek onder apartheid en haar evolutie tot nu.