Death of a Nation (2018)

Documentaire / Historisch

geregisseerd door Dinesh D'Souza en Bruce Schooley
met Dinesh D'Souza, Karel Dobrý en James McVan

Snds 1860 hebben de Democraten niet zo fanatiek geweigerd om het resultaat van een vrije verkiezing te aanvaarden. Dat jaar was hun mikpunt Lincoln. Ze ontketenden een oorlog om hem te verslaan. Nu is het doelwit van de Democraten president Trump en zijn aanhangers. Links noemt ze racisten en fascisten. De documentaire gebruikt historische fragmenten en onderzoekt het fascisme en de blanke suprematie.

avatar van clubsport
ben benieuwd of deze docu ook een objectief beeld kan schetsen van de politieke situatie anno nu .
Of krijgen we weer dezelfde linkse retoriek zoals de bijna alle mainstream media ?

avatar van Flavio
Dinesh D'Souza is een rechtse neocon die al anti-Obama en anti-Hillary documentaires maakte, dus voor linkse retoriek hoef je alvast niet bang te zijn.

avatar van clubsport
rechtse neoncon vind ik een behoorlijk kort door de bocht typering .
heb net een uitgebreid interview met hem bekeken en de man lijkt behoorlijk slim en politiek goed op de hoogte .

Eerst met onzinnige veralgemenisering van de media komen en dan klagen over 'kort door de bocht typering' omdat het opeens in je straatje past.

Hahaha, zalig.

avatar van FlorisV
Hoewel er goede punten in worden gemaakt (de linkse oorsprong van fascisme en nazisme, de fascistische aard van antifa) en wat interessante feitjes hier en daar worden genoemd (het racistische verleden van vroegere Democraten en de fictieve overtocht naar de Republikeinen van deze Dixiecrats) hangt de docu teveel aan elkaar van associaties. Dat de Democraten vroeger voor slavernij waren wist ik inmiddels. De parallel tussen nazi's en de KKK worden losjes geschetst maar er wordt geen enkele band aangewezen. Het interview met Richard Spencer is te summier en te irrelevant. Duidelijk is dat hoewel hij Trump toejuicht hij er eigenlijk maar weinig mee gemeen heeft, maar gezien zijn racisme-label handig gevonden wordt door Trump haters.

Verder wordt het blij vlagen veel te emo en totaal over de top, zeker met de muzikale intermezzo's. Propaganda die er bij veel Amerikanen misschien ingaat als een cheeseburger met cola. Jammer want zo sla je de planken van je verhaal weer doormidden, de schijn van onpartijdigheid volledig opheffend, terwijl ze eigenlijk beter doortimmerd hadden moeten worden.

Het helpt ook niet dat de acteur die Hitler speelt afgrijselijk Duits spreekt. Volstrekt onduidelijk ook waarom er opeens Sophie Scholl bij moet worden gehaald als een soort Jeanne d'Arc. Zij heeft ondanks haar moed de mensen niet gered van de Nazi's (ze werd gewoon afgemaakt), dat waren de geallieerden.

Begrijp me goed ik heb een grondige teringhekel aan links. En de framing van Trump door links als nazi is smerig en totaal niet onderbouwd. Bovendien waren de nazi's inderdaad zelf gewoon links. Maar dit is geen bijzonder solide documentaire, door een gebrek aan structuur, objectiviteit en feiten.

kos schreef:

Hahaha, zalig.

Interessant, er zijn dus veel meer rechtse mainstream media dan ik dacht! Kun je een paar opnoemen voor me? Zelf kom ik niet verder dan de zender Fox in Amerika en weekblad Elsevier in NL.

avatar van Donkerwoud
FlorisV schreef:
Begrijp me goed ik heb een grondige teringhekel aan links.

Lijkt me niet nodig om je zo te uiten op een forum waar politiek eigenlijk niet eens besproken mag worden.

Bij Nazi's links noemen heb je sowieso een aantal flinke afslagen gemist.

avatar van mikey
FlorisV schreef:
(de linkse oorsprong van fascisme en nazisme, de fascistische aard van antifa).
Nu je alles zo radicaal omdraait, ben ik volledig van slag zeg!

mikey schreef:
Nu je alles zo radicaal omdraait, ben ik volledig van slag zeg!

Al heel lang een bekend fakenews dingetje.
FACT CHECK: Were Nazis Socialists? - snopes.com

avatar van Donkerwoud
kos schreef:
Bij Nazi's links noemen heb je sowieso een aantal flinke afslagen gemist.

Nou ja, je bent dan vooral heel erg rechts afgeslagen.

Ik vind dit wel problematisch aan MM. Een nette discussie over Pauw, Jinek of zelfs Zomergasten kan snoeihard worden afgekapt i.v.m. te politiek, maar dit soort teksten kunnen opeens wel weer. Al ontkom je bij documentaire-propaganda als dit nooit aan het innemen van een politiek standpunt.

avatar van FlorisV
Reagerend op hierboven. Het lijkt me inderdaad zeker niet de bedoeling op Moviemeter politieke discussies aan te gaan, dit wil ik ook niet en misschien had ik het achterste van mijn tong ook niet hoeven laten zien w.b. mijn hekel aan links. Maar ik denk wel dat het handig kan zijn bij een recensie de politieke voorkeur van de recensent te weten. Als een links iemand Michael Moore gaat bejubelen krab ik achter de oren. Als D'Souza de hemel ingeprezen wordt door een rechts iemand (wat ik zelf ben) ook. Ik heb in ieder geval geprobeerd een kritische blik te delen, waarbij bepaalde inzichten voor mij natuurlijk beter erin gaan dan bij links geopinieerden (waarbij zo vaak wordt vergeten in Nederland dat ook de Democraten eigenlijk vrij rechts zijn...zo wilde Obama ook gewoon een hek plaatsen tegen Mexicaanse immigranten).

Liever zou ik zien dat bijna niemand zomaar eventjes voor Nazi wordt uitgemaakt. Trump mag een botterik zijn, maar is voor mij duidelijk zeker geen Nazi en natuurlijk sowieso geen voorstander van een big government zoals veel socialisten wel zijn. Ik snap de tegenreactie wel, dat iemand met een docu als deze terug gaat bijten: wie is hier nu de Nazi?

Hiemee maakt D'Souza zich helaas wel schuldig aan dezelfde Godwinnetjes als je in de docu bij linkse media ziet.

Wel had hij hier nog een punt vind ik. Nationalisme heeft een heel vieze bijsmaak gekregen door de Nazi's. Maar D'Souza noemt Ghandi, Mandela en Churchill ook nationalisten. Dat nationalisme per definitie fout is lijkt me in ieder geval overdreven. Het is guilt by association. Wat je bij de Nazi's juist zag was imperialisme, expansiedrift. Als het pure nationalisten waren, was die wereldwijde oorlog er niet gekomen, lijkt mij.

En ik besef de wet van Godwin: uiteindelijk is het allemaal framing en labeling om opinie te beinvloeden en is het goed je bewust te zijn van het vaak onbeargumenteerde karakter hiervan. In plaats van over en weer schelden wie er een Nazi is (waar D'Souza aan mee doet), zie ik liever in de politiek een debat over de inhoud, maar dat is zowel in de VS als in Europa valse hoop.

Verder had ik bij deze docu veel meer gehoopt dat het over Trump zou gaan. Dan is het ook interessanter om het naast Moore's anti-Trump docu te leggen. Allebei biased helaas, beter is natuurlijk objectiviteit. Maar zou je bijvoorbeeld ook een objectieve docu over Berlusconi kunnen vinden? Zo iets wordt meestal gemaakt door een hater, die heeft motivatie.

Ik hoop even goed over een aantal jaren een redelijk objectieve docu te zien over de nu al roerige eerste 4 jaar van Trump, zoals Canvas een tijdje terug dat deed over Obama's presidentschap (hoewel die heel veel missers van Barack ook weg liet, werden de finesses van het bikkelharde en soms ook razend snelle politieke spel wel wat duidelijker).

Donkerwoud schreef:

Nou ja, je bent dan vooral heel erg rechts afgeslagen.

Er is redelijke consensus dat het verschil tussen extreem rechts en extreem links vrij miniem is. Ik zou zeggen, noem de Nazi's dan gewoon extreem. Want wie heeft bedacht dat ze "rechts" waren? Racisme is niet rechts of links. Vrije markt denken is rechts maar de Nazi's hadden gewoon een big government waarbij de staat bijna alles bepaalt.

Hoe dan ook de hele film gaat zo'n beetje hierover dus dat is moeilijk te vermijden. Ik verwacht even goed niet hier in een discussie consensus over te vinden dus vermijd die liever. We hebben allemaal wat beters te doen.

Ik ben gewoon nieuwsgierig naar recente docu's over Amerika en hoop met mijn commentaar een idee te geven wat je bij deze mag verwachten. Hij is denk ik heel duidelijk niet geschikt voor linksen maar ook rechts mag bij de docu wat kritische kanttekeningen plaatsen. Van mij mag het veel scherper, feitelijker en droger.

avatar van FlorisV
Staartje. In de docu wordt genoemd dat Hitler niet tegen homosexuelen was, zeker als ze trouwe nazi's waren tolereerde hij ze. Maar naarmate de nazi's meer macht kregen werd zeker in Duitsland homoseksualiteit (en eigenlijk alles wat tot minder reproductie leidde) onderdrukt: het begon met het sluiten van homobars en mondde uit in vervolging:
Homoseksualiteit in nazi-Duitsland - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Reden voor mij het op te zoeken was het bekijken van het 3e seizoen van de tv-serie Man In The High Castle, waarin opeens homoseksualiteit een rol gaat spelen. Ik moest denken aan wat D'Souza in de docu erover zei (wat niet onwaar hoeft te zijn in deze) maar nazi-onderdrukking ervan is zeker niet puur fictief (hoewel deze serie natuurlijk verder fantasie is).

avatar van clubsport
Vond dat de docu zeker wel boeiende onderwerpen wist aan te boren zoals big goverment , groeiende bemoeienis van de staat in het prive leven van individuele mensen , indoctrinatie in het onderwijs waar linkse ideeen heilig worden verklaard .
Of deze docu dit allemaal en meer goed blootlegt ben ik niet zeker van , er worden veel dingen beweerd waar ik niet van op de hoogte was en ik ben zeker niet bereid ze zomaar voor zoete koek te slikken .
1 ding waar ik wel zeker van ben is dat links en zeker extreem links een groeiend gevaar vormt voor onze samenleving .