Shirkers (2018)

Documentaire

geregisseerd door Sandi Tan

In 1992, draaide de tiener Sandi Tan met haar vriendinnen Sophie en Jasmine Singapore's eerste indie road movie getiteld "Shirkers" - met hulp van hun raadselachtige Amerikaanse mentor Georges Cardona. Sandi schreef het scenario en speelde de hoofdrol, een moordenaar genaamd S. Nadat het filmen was afgerond, verdween Georges met alle beelden. Het is inmiddels 25 jaar later, en Sandi Tan, nu een schrijfster in L.A., krijgt de gestolen beelden terug van de film. Ze denkt terug aan de tijd met de man die de beelden stal en keert terug naar naar het land van haar jeugd. De 16mm filmblikken worden gerestaureerd in New Orleans; de film komt weer tot leven op een manier die ze nooit meer had verwacht.

Aangekocht door Netflix
EDIT: vanaf 26 oktober te zien

avatar van John Milton
Kan interessant zijn

Best geinig.

Het verhaal achter een verloren gewaande film, verteld door de maaksters. Op zich zit er best wel wat intrige in het verhaal, dat op een gepaste manier naar boven wordt gehaald. Niet alsof het helemaal uit het niks kwam terwijl men toevallig een docu aan het maken was (waar soortgelijke docus zich toch al eens schuldig aan maken).

Maar het is vooral de montage die van deze docu een leuke zit maakt. Alles wordt vlotjes aan elkaar geregen, met voldoende afwisseling, voldoende zijpaadjes en toch een goede, verzorgde focus, zodat het nooit al te warrig wordt. Het is eigenlijk zelden dat docus visueel wat te melden hebben, dat doet Tan dan toch wel goed.

Omdat het een persoonlijk verhaal is lijken sommige zaken me wel een beetje aangedikt, maar nooit zo dat het echt storend wordt. De film duurt verder ook niet te lang en weet zo makkelijk de hele speelduur te boeien.

avatar van John Milton
Als Sherkers een ding onomstotelijk laat zien, is het wel hoe verbonden een artiest met zijn creatie kan zijn. Wanneer de producer er met de beelden van hun eerste grote film vandoor gaat, blijven ze met vele vragen en hun ziel onder de arm achter. Niet iedereen zal het even interessant vinden, maar het was moeilijk om niet een beetje geïntrigeerd te raken, door de zoektocht naar de raadselachtige figuur die er met de rollen film vandoor ging, en wat het met ze doet als deze opeens weer voor de deur staan.