Genji Monogatari: Sennen no Nazo (2011)

Alternatieve titels: The Tale of Genji: A Thousand Year Enigma | 源氏物語 千年の謎

1 stem

Japan

geregisseerd door Yasuo Tsuruhashi
met Tôma Ikuta, Miki Nakatani en Yôko Maki

De hofdame Shikibu krijgt van een raadsheer van de keizer de opdracht een passievol liefdesverhaal te schrijven, dat bij zijn dochter zoveel hartstocht moet opwekken dat zij een aantrekkelijke partner wordt voor de keizer. Het verhaal gaat over prins Genji, de zoon van de keizer, en diens meest geliefde concubine. Zijn moeder overlijdt bij de bevalling, waarna hij liefdeloos opgroeit aan het hof. Zijn knappe uiterlijk maakt hem tot een favoriet van de hofdames, maar zijn echte liefde is keizerin Fujitsubo, zijn stiefmoeder...

Episch kostuumdrama over liefde en jaloezie. De film, die rijkelijk gevuld is met intriges aan het hof van de keizer rond het jaar 1100, kent in feite twee verhaallijnen. De ene gaat over het turbulente liefdesleven van een prins, de andere over de schrijfster die het verhaal op schrift stelt en regelmatig voorleest aan haar opdrachtgever en zijn vrienden. Op sommige moment vloeien beide verhalen op wonderlijke wijze samen.
Het is trouwens wel een kwestie van bij de les blijven, want door het gekonkel komen erg veel personages voorbij. Over het geheel genomen best interessant, mede dankzij de mooie settings.