Acusada (2018)

Argentinië / Mexico
Misdaad / Drama

geregisseerd door Gonzalo Tobal
met Lali Espósito, Gael García Bernal en Leonardo Sbaraglia

De mooie, jonge Dolores is de enige die verdacht wordt van de moord op haar beste vriendin. Haar vrienden proberen alles om haar onschuld te bewijzen, maar als de zaak voorkomt, brengt Dolores zelf hun hele zaak in gevaar. Als de voor haar levensbepalende zaak vordert, ontwaakt een vreemde energie in haar die de familiebanden opschudt.

Vanaf 25 april in de bioscoop (September Film)

avatar van FFilm
Is een film zonder misdaad wel een thriller?

Die vraag kwam bij me op na het kijken naar Acusada. Lali Esposito doet haar best er een onderkoelde en berekenende hoofdrol van te maken. Onder leiding van regisseur Gonzalo Tobal gooit de hele cast met betekenisvolle stiltes en onderliggende frustraties. Volgens de regisseur is het interessant om nu eens de mens achter de beschuldiging te zien, en dan kijken of er ergens in de familie wat spanning opduikt natuurlijk.
Hij is daar ten dele in geslaagd. Bepaalde scenes blijven je als kijker echt bij, maar het overgrote deel van de film mist toch echt de spanning die hoort bij een thriller. Natuurlijk is er wel iets gebeurd, laagje voor laagje wordt er iets duidelijk over de situatie. De film neemt echter steeds de wending tot het beschuldigde meisje en de publieke opinie. De vader rol wordt overtuigend neer gezet en het vriendje van is een bescheiden maar fijne aanhaker om je als kijker mee te vereenzelvigen.

Een aardige film met meestal mooie plaatjes en soms een indringende scene. Dat vat het voor mij wel samen.

Redelijk traag, maar niettemin intrigerend rechtbankdrama dat wordt opgeluisterd door overtuigend acteerwerk van de introverte Lali Espósito (de beschuldigde) en de extroverte Leonardo Sbaraglia (haar vader). De vraag wie het dan wel gedaan heeft blijft onbeantwoord en dat geeft mij altijd een onbevredigend gevoel. Gael García Bernal heeft niet meer dan een miniem bijrolletje als talkshowpresentator.

(Gezien op 26/04/19)
Je zult als jongvolwassene zoiets moeten meemaken: beschuldigd van moord, weten wat je weet en dan nog 2,5 jaar moeten wachten op het proces.
DE druk van buitenaf is haast onverdraaglijk. De media die alles uitvergroot en de publieke opinie beïnvloedt. En er is de familie.
We krijgen een inkijk in de keuken van de verdediging.
We worden tenslotte mee voor de spiegel gezet.
Toch een goede film!! (Ondanks de kritieken uit bepaalde hoeken.)

avatar van schumacher
Een trage film maar wel een degelijke en vrij boeiende film toch wel. Het rechtbank gedoe en noem maar op zorgde er wel voor dat ik heel geinteresseerd bleef kijken.
Uiteraard bestaan er betere films in dit genre maar deze behoort zeker tot de betere.

De acteurs deden het ook heel goed, dat was ook wel heel belangrijk, kwam geloofwaardig over enz...

Ja, leuk avondje gehad.