Mauvaises Herbes (2018)

Alternatieve titel: Bad Seeds

Frankrijk

geregisseerd door Kheiron
met Kheiron, Catherine Deneuve en André Dussollier

Waël, een voormalig straatkind, woont in de buitenwijken van Parijs. Hij pleegt kleine oplichterijen met Monique, een gepensioneerde vrouw die duidelijk veel van hem houdt. Zijn leven neemt een ommekeer op de dag dat een vriend van haar, Victor, hem op aandringen van Monique een kleine vrijwilligersbaan aanbiedt in zijn centrum van kinderen die zijn uitgesloten van het schoolsysteem. Waël wordt geleidelijk verantwoordelijk voor een groep van zes tieners die werden geschorst wegens schoolverzuim, onbeschoftheid of het dragen van wapens. Uit deze explosieve ontmoeting met 'onkruid' zal echter een echt wonder ontstaan.

In vergelijking met zijn regiedebuut Nous Trois ou Rien (2015) een ietwat tegenvallende film van regisseur/acteur Kheiron. Logischerwijs probeert de komiek het verhaal over de komische boeg te gooien, maar goed beschouwd lenen noch het verhaal over probleemjongeren in de Parijse banlieue, noch de jeugdtrauma's van hun begeleider zich daar niet erg voor. Best een aardige film, maar ik had er meer van verwacht.
Ondertussen blijft Catherine Deneuve alsmaar films maken. Zestig jaar na haar debuut zit er nog maar weinig slijtage op haar acteerwerk.