Project Ithaca (2019)

Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Nicholas Humphries
met James Gallanders, Deragh Campbell en Daniel Fathers

Vijf vreemdelingen ontwaken aan boord van een buitenaards moederschip dat hun angst en emoties lijkt te gebruiken om het schip van stroom te voorzien. Ze beginnen te begrijpen dat deze buitenaardse soort al decennialang, en mogelijk eeuwenlang, mensen ontvoert. Onder hen is SERA, een jonge vrouw die eigenlijk een buitenaardse hybride is die door het Amerikaanse leger naar het schip is gestuurd. Onder de operatie die bekendstaat als Project Ithaca moet ze het moederschip vernietigen.

Pover.

Een film die aardig leentjebuur heeft gespeeld bij een hoop ander genrewerk. Het voelt dan ook meer aan als een collage dan een op zichzelf staande film. Dat hoeft op zich niet eens zo erg te zijn, genrefilms lenen wel meer bij elkaar, maar dan moet het wel goed uitgevoerd zijn natuurlijk.

En daar schort het bij deze film. Het acteerwerk is echt belabberd, waardoor het lastig wordt om de film serieus te nemen. Ook het mystery komt zo absoluut niet van de grond. Visueel stelt het verder ook niet zoveel voor, waardoor het scifi gebeuren ook niet al te aantrekkelijk is.

Wat rest is een relatief vlotte film met een redelijk solide concept, maar eerder brakke uitwerking. Eentje voor de echte liefhebbers dus, al zullen die ook met lede ogen toezien dat dit allemaal al veel beter gedaan is. Als pure genre filler nog net voldoende, maar absoluut niks meer.