Survivors Guide to Prison (2018)

Documentaire

geregisseerd door Matthew Cooke
met Jesse Williams, Danny Trejo en Susan Sarandon

Naar aanleiding van de verhalen van Bruce Lisker en Reggie Cole die jaar na jaar in de gevangenis hebben doorgebracht voor moorden die zij niet hebben gepleegd krijgt het publiek een schrijnende blik op hoe barbaars het rechtssysteem in de VS is. De film vraagt uiteindelijk hoe we het gevangenismodel kunnen overleven en kijkt naar betere oplossingen voor conflicten, schadebeperking, criminaliteit en meer. “Survivors Guide to Prison” is een bezinning over het feit dat men in de VS gemakkelijker in de gevangenis terecht komt dan in een ander land van de wereld. De regisseur wijst er echter op dat talloze Amerikanen hun krachten bundelen om dit funeste systeem te veranderen.

Prison-doc.

Dat er problemen zijn met het Amerikaanse gevangenissysteem is ondertussen wel duidelijk. Dit is niet bepaald de eerste doc rond dit onderwerp, maar tegenwoordig lijkt het aangewezen om een aantal docus te maken rond hetzelfde onderwerp, maar dan in verschillende stijlen. Zo spreekt het allicht wat meer mensen aan.

Wie het allemaal iets serieuzer wil kan Ava DuVernay's 13th opzetten, wie het liever met een poppy Amerikaans doemsausje opgediend ziet worden heeft allicht meer aan deze film. Wat bekende namen die een tekstje opdreunen, opzwellende muziek en een dwingende visuele stijl. De boodschap is ook alleen maar kommer en kwel.

De verhalen van de mensen die onschuldig vastzaten zijn dan nog het interessantst, maar krijgen eigenlijk niet voldoende aandacht. Het concept neemt het iets te vaak over, en da's gewoon te Amerikaans naar mijn zin. Maar misschien dat deze docu wat goed kan doen bij bepaalde doelgroepen, in ieder geval niet echt super wat mij betreft.