The Most Unknown (2018)

Documentaire

geregisseerd door Ian Cheney
met Jennifer L. Macalady, Rachel L. Smith en Davide D'Angelo

Hoe ontstond leven? Wat is tijd? Wat is bewustzijn? Hoeveel weten we nou eigenlijk? Negen wetenschappers uit onder meer de fysica en psychologie delen ideeën en proberen hun disciplines te overstijgen om antwoord te geven op grote existentiële vragen. Verschillende disciplines maar dezelfde drang naar kennis. Om antwoorden te vinden op de grootste vragen die de mens heeft, reizen ze naar buitengewone plekken over de hele wereld. Donkere materie, micro-organismen, bewustzijn en ruimte-tijd komen hierbij aan bod.

De titel is wel treffend gekozen: The Most Unknown. Hoe weinig men binnen sommige vakgebieden in de wetenschap maar weet en hoeveel onontgonnen terrein er nog ligt...
Wetenschappers die met grote of juist kleine vraagstukken worstelen. Het is vooral zoeken voor de wetenschappers en ze hebben soms geen idee waar ze moeten zoeken. Doorbraken in de wetenschap komen natuurlijk niet op bestelling en of zwarte materie bestaat kan men niet zeggen en misschien besteedt iemand daar wel juist zijn of haar hele werkzame leven aan om het bestaan ervan aan te tonen...
De wetenschappers gaan bij elkaar buurten en hun enthousiasme is wel leuk om te zien.
Het gaat niet echt diep. Ik had wel graag wat meer verdieping willen zien. Het is vooral een vlugge kennismaking met een aantal vakgebieden en wetenschappelijke vraagstukken. Gefilmd op mooie plekken over de hele wereld.
Jammer dat er met de kennismaking tussen mensen uit verschillende vakgebieden niet zoveel gedaan wordt. Je hoopt dan toch dat ze elkaar wat inspireren. Maar de tijdspannen van de documentaire is wellicht ook te kort om daar iets over te zeggen en misschien liggen hun vakgebieden toch te ver uit elkaar om elkaar te kunnen helpen.
Toch vind ik dit soort documentaires fascinerend omdat het je prikkelt na te denken over deze vraagstukken.

Fijn.

Eens een science doc met echte wetenschappers. Geen rare figuren die in hun wollen truien één of andere wazige quote komen lanceren die toevalligerwijs aansluit bij het thema dat de documentaire wil verkopen, maar een echte docu over wetenschap.

Het is op zich niet eens zo inhoudelijk, eerder inspirationeel. Je ziet zo de hoop van de maker dat dit jonge mensen aanzet en inspireert om zelf ook mee te gaan zoeken naar de geheimen van het universum. Volgens mij lag dat ook aan de basis van sommige keuzes, want het is bijv. tegenwoordig echt niet meer nodig om zélf te gaan duiken in zo'n ijzeren doosje. Zo kan je vele van de NOAA Okeanos missies gewoon volgen vanuit je luie zetel met een live feed, maar dat verkoopt uiteraard iets minder.

Verder was het wel leuk om te zien hoe verschillende wetenschappers uit verschillende disciplines kort in contact kwamen met elkaars werk. Om daar meteen grote dingen van te verwachten is iets té Hollywood denk ik, maar als concept werkte het wel.

Mooi beeldmateriaal en een fijne presentatie, integere mensen en een gezond enthousiasme maken van deze documentaire een leuk tussendoortje. De vraagstukken die aangekaart worden zijn veelal te groots en mysterieus van aard om zelf iets mee aan te vangen, maar de essentie van wat wetenschap en wetenschappers drijft wordt wel kundig naar voren gebracht.

Iets meer variatie was wel leuk geweest, ofwel mag dat gewoon in een vervolg docu.

avatar van wibro
Deze docu bekeken op het Inscience Festival 2018 in Nijmegen maar helaas liet het mij na afloop met een teleurgesteld gevoel achter. Dat had anders kunnen zijn als ze de film ook eens ondertiteld hadden in het Nederlands. Nu kon ik er nauwelijks een touw aan vastknopen en dat is jammer want de wetenschappelijke onderwerpen waren best interessant. Nu is mijn Engels zeker niet slecht maar als het om vraagstukken gaat betreffende wetenschap dan is gisteren gebleken dat o.a. bij het bekijken van deze docu het voor mij toch wel erg moeilijk werd om goed te kunnen begrijpen waar het nu allemaal over ging. Ik hoop daarom deze docu ooit nog eens te kunnen bekijken maar dan wel met Nederlandse ondertiteling.
Oh ja, wel mooi en komisch trouwens waren de beelden van Cayo Santiago (Puerto Rico), een eiland alleen bewoond door een bepaald soort apen.

avatar van wibro
Deze docu nu inmiddels herzien mét Nederlandse ondertiteling. Tja, wat weten we eigenlijk en wat zouden wij nog kunnen weten? Allerlei wetenschappelijke onderwerpen passeren in deze docu de revue; donkere materie, ruimte-tijd, micro-organismen, bewustzijn etc. Voor mij is vooral bewustzijn belangrijk. Zonder bewustzijn is er volgens mij helemaal geen wereld. En wat al die mogelijke wetenschapsproblemen betreft; mochten die ooit worden opgelost - zal wel nooit gebeuren denk ik - hebben we altijd nog het levens-probleem.
Wittgenstein drukte het e.e.a. mooi uit in zijn stelling 6.52 uit zijn filosofische hoofdwerk Tractatus logico-philosophicus:

Wij voelen dat zelfs als alle mogelijke wetenschappelijke vragen beantwoord zijn, onze levensproblemen nog helemaal niet zijn aangeroerd. Er blijft dan weliswaar geen vraag meer over; en juist dat is het antwoord.

Dus, echt wijzer ben ik niet gevonden van deze docu die het voor mij vooral moet hebben van de mooie beelden van de plekken waar gefilmd werd.