Cannes, le Festival Libre (2017)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Frédéric Chaudier
met de stem van Charlotte Rampling

Het eerste filmfestival van Cannes werd opgevat als een bolwerk tegen het nazisme. Het had in 1939 moeten plaatsvinden. In 1938 was Philippe Erlanger, een hoge ambtenaar bij het nationale onderwijs, journalist en kunstcriticus, verontwaardigd over het programma van het festival van Venetië, dat opgenomen bleek door de fascistische en nazi-regimes. Zich bewust van de bedreigingen voor de vrijheid van meningsuiting, wilde hij een tegenfeest opzetten dat een cultureel bolwerk zou zijn tegen de barbaarsheid die eraan kwam. Jean Zay, Minister van Openbare Onderwijs en Schone Kunsten, voegde zich bij hem in zijn project. De twee mannen verplaatsten hemel en aarde (en subsidies) om het evenement te organiseren dat op 1 september 1939 zou plaatsvinden.