menu

Caravaggio: The Soul and the Blood (2018)

Alternatieve titel: Caravaggio - L'Anima e il Sangue

mijn stem
2,50 (4)
4 stemmen

Italië
Documentaire / Biografie
90 minuten

geregisseerd door Jesus Garces Lambert
met Mina Gregori, Claudio Strinati en de stem van Manuel Agnelli

'Caravaggio: The Soul and the Blood' is een reis door het leven, het werk en het getormenteerde bestaan van Michelangelo Merisi da Caravaggio. Een van de meest controversiële en mysterieuze figuren in de kunstgeschiedenis. De film vertelt het verhaal van Caravaggio's kunstwerken, middels diepgaande research in divers gedocumenteerd bewijs, met de nadruk op zijn turbulente leven, vol licht en schaduw, contrast en contradicties, geniale ingevingen en wilde uitspattingen, echo's van persoonlijke ervaringen in zijn meesterwerken.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=KDj9Zi09AFU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Mads Smikkelsen
2,5
Geweldige kunstenaar, film over the top qua muziek, en manier v filmen, leidt af van waar het om gaat

2,5
Warrige film over de vroeg 17de eeuwse kunstenaar Caravaggio. De film is bovenal een stortvloed van feitjes en vooral van namen: je wordt doodgegooid met de namen van zo ongeveer alle kunstenaars, kardinalen, herbergen, kathedralen en alle andere mensen en gebouwen in die tijd. Uit die brei van feitjes en namen heb ik gedestilleerd dat Caravaggio een rusteloos en ontstuimig karakter had, dat hij graag risico’s nam en een sterke affiniteit had met de onderkant van de maatschappij, dat hij vaak arm en berooid was en regelmatig conflicten had waarbij hij wel eens iemand vermoordde en dan moest vluchten met een dreigende doodstraf boven zijn hoofd. Als kunstenaar schockeerde hij met een rauw realisme - al vergaarde hij ook roem en steeg geleidelijk de waardering voor zijn werk - waarbij dat realisme paradoxaal ook het scheppen van illusies impliceert en hij ook het onzichtbare toonde. Bovenal vestigt zijn werk de aandacht op het onderwerp van het schilderij door middel van lichtval en een lege achtergrond waardoor het onderwerp in een metafysische en later ook een oneindige ruimte wordt geplaatst. De kritiek in die tijd was dat hij geen actie kan uitbeelden, maar dat loste Caravaggio op door de actie te vervangen door expressie (gelaatsuitdrukkingen).

Maar in plaats van te focussen op deze hoofdzaken en die uit te diepen, focust de film op alle details van zijn leven en werken waarbij het ook lijkt dat juist veel belangrijke details zijn gesneuveld op de snijtafel waarmee ook regelmatig een aangewakkerde belofte niet wordt ingelost zoals wanneer wordt gezegd dat een bepaald werk zijn absolute meesterwerk is zonder daarna uit te leggen waarom dit werk zijn grootste meesterwerk is (terwijl andere schilderijen wel weer uitvoerig worden uitgelegd).

De warrigheid van de film past dan misschien wel bij de rusteloze natuur van Caravaggio zelf maar uiteindelijk biedt de film daardoor toch minder inzicht in mens en kunstenaar Caravaggio dan je had gehoopt.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:12 uur

geplaatst: vandaag om 21:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.