Shanda's River (2018)

Italië
Horror / Thriller

geregisseerd door Marco Rosson
met Margherita Remotti, Marcella Braga en Claudia Marasca

Wetenschapper Emma arriveert in Voghera, een stad in het noorden van Italië, om het verhaal over de heks Shanda te onderzoeken. Zij werd vlakbij de stad, in de vroege jaren van 1800, aan de oever van de rivier vermoordt. Emma komt in de ban van een magische vloek, die haar dwingt om dezelfde dag steeds opnieuw te beleven. Elke keer als ze wordt vermoord begint haar dag opnieuw. Emma moet proberen om van deze vloek af te komen en de tijdlus te doorbreken.

avatar van joolstein
Op IDMB staat vermeld dat de film is geïnspireerd op de Italiaanse 70's en 80's horror-films, daarnaast gaat het over een heks, dus reden genoeg om de film eens te bekijken. Oké de film komt dus wel uit Italië maar verder kon ik nu niet echt zo gauw ontdekken waar de bewering van inspiratie vandaan kwam. Het is niets meer of minder dan een aardige maar niet onderscheidende Low-budget-film die zich richt op een Internationale markt. Er wordt dus vooral Engels gesproken en Margherita Remotti mag doorgaan voor een Amerikaanse. Verder is er vooral veel van hetzelfde; een tijd-lus, veel dialoog, weinig bloed en al even weinig spanning. De film weet nog wel een paar leuke elementen te laten zien maar is verder niet echt de moeite waard voor mensen die af-en-toe een film bekijken.

avatar van Collins
Low budget en minimalistisch.
Paar personages. Weinig setting. Veel dialoog. Geen spectaculaire effecten. Toch doet de film iets.
Het kleurgebruik is hard en grauw. Het geeft de film meteen al een kille en sombere sfeer. Succesvol neergezet. Die sfeer hangt er de hele film. Binnen die sfeer glijdt het verhaal langs. Een effectief truukje. Daaraan toegevoegd zien we wat minimale gore en wat minimaal bloed om die prima sfeer af en toe van een extra stimulans te voorzien.
Gezien de budgettaire limieten is er weinig ruimte voor flitsende sfx of sensationele horror. Veel geschiedenis en achtergronden worden verklaard door middel van mono- en dialoog in plaats van door beeld. Er wordt een groot beroep gedaan op de fantasie van de kijker, die zijn input moet halen uit scènes die behoorlijke lappen tekst bevatten. Die zijn niet steeds even boeiend. Af en toe is het dan ook lastig om de aandacht erbij te houden.
Veel tekst dus. En dan is behoorlijk acteerwerk essentieel. De kwaliteit ervan is erg wisselend. De aangenaam ogende Margherita Remotti doet het als hoofdpersonage nog het beste. Met de andere personages is het maar behelpen.
Aardige film met mankementen. Het beperkte budget drukt een te duidelijk stempel op de kwaliteit van alle componenten en dat wreekt zich. Meer dan redelijk is het nergens.