11 Friese Fonteinen (2018)

Alternatieve titel: 11 Fountains

Nederland
Documentaire
75 minuten / 124 minuten (miniserie)

geregisseerd door Roel van Dalen

In de Friese elf steden worden, in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, elf fonteinen gebouwd door evenzoveel internationale topkunstenaars: 11 Fountains. Curator van het ambitieuze project is de gevierde Anne Tilroe. Deze documentaire laat zien hoe Tilroe de nauw betrokken Friese bevolking enthousiast probeert te maken voor de nieuwe en spraakmakende waterkunstwerken. Dan blijken autonomie van de kunstenaar en de smaak van het publiek niet vanzelfsprekend samen te gaan. Lukt het Anna Tilroe om draagvlak onder de bevolking te creëren en van Friesland een niet te missen bestemming te maken voor nationale en internationale toeristen? Of strandt het ambitieuze project op de nuchterheid van de Friese bewoners die hun geliefde marktplein zien verdwijnen?

Vanaf 24 mei in de bioscoop (Herrie Film & TV)