What We Started (2017)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Bert Marcus en Cyrus Saidi
met Martin Garrix, Carl Cox en Erick Morillo

Documentaire over het elektronische muziek genre. De film duikt in de zeer populaire wereld van elektronische dansmuziek. Het geeft een blik achter de schermen en biedt toegang tot een veelal onbegrepen, goed gemotiveerde en behoorlijk geïsoleerde industrie, die op weg is naar wereldwijde dominantie. 'What We Started' gaat in op de invloed van Carl Cox en volgt de betrekkelijke nieuwkomer Martin Garrix die wereldwijd succes heeft. Ook komt de evolutie van dansmuziek aan bod.

Binnenkort te zien op Netflix

Njah.

Film met primaire focus op de US en UK. Die eerste is dan nog enigszins begrijpelijk, de Detroit/Chicago techno en house scene hebben toch hun rol gespeeld, maar wat de UK nu zo interessant maakt ... ze spreken er Engels, zal wel makkelijk geweest zijn.

Over de hele Europese scene zo goed als niks. Garrix mag z'n verhaal doen, maar dan als artiest, verder een klein beetje Ibiza, maar ook vooral omdat Cox daar zit. Twee minuutjes Love Parade omdat je daar toch écht niet omheen kan, en dat is het dan zo'n beetje.

Wel natuurlijk met veel plezier vertellen over de illegale raves in de US en de UK, dat zijn sappige verhalen die aanspreken. Ondertussen zijn het ook een beetje aangedikte verhaaltjes van oude lullen die niks liever doen dan hun verleden oprakelen. Die Oakenfold voorop had ik het gevoel.

Het eerste half uur is nog te doen, maar wat daarop volgt heeft weinig meer te maken met het onderwerp. Het is een beperkt deel van de dansscene die naar mijn mening helemaal niet zo invloedrijk is geweest, plus enkele persoonlijke verhaaltjes. Cox die z'n laatste avond draait, Garrix die Ultra mag afsluiten in Amerika ... wat boeit het in een docu als deze.

En als het dan toch eens wat interessantere zaken aanhaalt (zoals de underground vs commerciële strekkingen) krijg je niet meer dan wat losse statements waarmee een minuutje of 2 gevuld wordt.

Hier en daar wat leuke beelden, maar als serieuze docu stelt het erg weinig voor.