Frühjahr 48: Die Spaltung Europas (2018)

Alternatieve titel: Frühjahr 48

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Mathias Haentjes

Documentaire over de bewogen lente van 1948, die bepalend zou zijn voor de toekomst van Europa. In de lente van 1948 zorgt een aaneenschakeling van markante gebeurtenissen ervoor dat in Europa de breuklijnen die in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog ontstonden, steeds dieper worden. Zo komen in Tsjechoslowakije de communisten aan de macht en komen de Joegoslavische leider Tito en Josef Stalin tegenover elkaar te staan. In Berlijn vindt één van de eerste grote incidenten van de Koude Oorlog plaats, wanneer de Sovjet-Unie in West-Berlijn een blokkade opwerpt die bijna een jaar zal standhouden. Met Israël ziet een nieuwe natie het levenslicht.