Mai 68, la Belle Ouvrage (1969)

Alternatieve titel: May 68, a Fine Piece of Work

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Jean-Luc Magneron

Ondanks de garanties van de regering en de buitengewone voorzichtigheid waarmee het hoofd van de Parijse politie, Maurice Grimaud, zijn instructies per post stuurde naar elk van de twintigduizend mannen die onder hem dienden, werden de tumultueuze gebeurtenissen van mei 1968 gekenmerkt door veel brutaliteit. Jean-Luc Magneron onderzocht dit aspect van een ongelukkige lentemaand, waarbij hij de ervaringen van slachtoffers en ooggetuigen bij elkaar bracht. Er was veel kritiek op het geweld met wapenstokken, het misbruik van traangas, de blokkering van hulp en de racistische leugens.