Hu Die Gong Mu (2016)

China
Fantasy / Horror

geregisseerd door Weihao Ma
met Xiyue An, Vivian Dawson en Carman Lee

Shang Xiao Die is een befaamde danseres. Ze krijgt een prestigieuze rol aangeboden in Bulgarije die ze maar al te graag aanneemt. Eens daar aangekomen blijkt dat men haar niet alleen voor haar danstalent gevraagd heeft. Xiao raakt verwikkeld in een moeilijke familiekwestie en blijkt de sleutel tot het voorbestaan van haar geldschieters.

Chinese wisselvalligheid.

Een film vol pieken en dalen, en dat soms in dezelfde scene. Best jammer, want met een beetje meer terughoudendheid had dit een erg fijn genrefilmpje kunnen zijn. Maar dat is blijkbaar iets wat ze in China wat uit het oog verloren zijn. Het is op zich wel leuk dat ze vol overgave tewerk gaan, maar dan moet de kwaliteit er ook wel zijn.

Op z'n best is het een erg sfeervol, gothisch horrorfilmpje met een mooi basisgegeven. Naast horror ook serieuze strepen fantasy en romantiek, die elkaar mooi aanvullen. Wanneer Joe Ma (niet de HK man trouwens) zich inhoudt is het gewoon een fijn filmpje, puur genrewerk maar wel met genoeg originele elementen.

Maar het verhaal vergt ook wat verbeelding, en daar faalt men volledig. Want ofwel was het budget er niet, ofwel de kunde om deftige CG te produceren, maar sommige effecten zijn echt te belabberd voor woorden. Ik ben niet zo'n enorme voorstander van less is more, maar als het amateuristisch oogt kan je het maar beter niet tonen.

En zo hobbelt de film heen en weer. Soms sfeervol, interessant en mooi, de volgende cut alsof iemand z'n eerste filmexperimentje op YouTube gezet heeft. Gelukkig beperken de slechte momenten zich vooral tot effecten of wat slecht acteerwerk en is het gros van de film nog steeds de moeite, maar toch vreemd dat ze dat vaak zelf gewoon niet zien.