ad
  • 8.087.843 stemmen

Seven Years of Night (2018)

Thriller | 123 minuten

Genre: Thriller

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Choo Chang-min

Met onder meer: Ryu Seung-ryong, Jang Dong-gun en Song Sae-byuk

IMDb beoordeling: 5,9 (322)

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Oorspronkelijke titel: 7년의 밤

Releasedatum: 28 maart 2018

Over Seven Years of Night

"There Is Something That Never Sinks"

Een jonge vrouw wordt midden in de nacht aangereden en komt hierbij te overlijden. De dader van dit vreselijke ongeval rijdt gewetenloos door zonder de politie in te schakelen. De vader van het meisje laat het er echter niet bij zitten en zet alles op alles om de moordenaar van zijn dochter te vinden en te straffen.

imageimageimageimage

avatar van Woland

Woland

Een verhaal over vaders, zonen, trauma's, wraak en morele verantwoordelijkheid, waar de subtiliteit soms ver te zoeken is. Grappige korte samenvatting trouwens, want hoewel technisch correct blijkt het echte verhaal toch een heel andere teneur te hebben. Maar spoilertechnisch is het wel prima zo .

De bovenstaande dader Hyun-ju is misschien wel één van de meest meelijwekkende moordenaars ooit; hij rijdt weliswaar het meisje aan, maar is daar vol wroeging over. En ja, hij vermoordt een half dorp, maar doet dit puur om zijn zoon te redden - het is een beetje het cliché-dilemma over een ontsporende trein die je of over je familie of over een groep onbekenden heen kan laten gaan. Al gaat het hier om een stuwdam, en hij kiest inderdaad als een echte vader ervoor om zijn zoon te laten leven. Het werkelijke kwaad ligt elders, wat mij betreft, bij de vader van het meisje, Dr. Oh die weliswaar niemand direct vermoordt , maar wel moreel verantwoordelijk is voor de meeste doden. Hij mishandelt vrouw en dochter en bij een vluchtpoging van dochter wordt zij aangereden, en hij is het die de zoon van Hyun-ju gijzelt en die zodoende ervoor zorgt dat Hyun-ju moet kiezen tussen het leven van zijn zoon en een paar dozijn onbekenden. Zoals ik al zei, subtiel is het allemaal niet, en het is een nogal donkere en deprimerende film, maar ik heb toch geboeid gekeken naar hoe de vele ingrediënten over (de achtergronden van) de verschillende personages toch goed samenkomen. Mooie plaatjes ook, zoals het een Koreaanse film betaamt.