Profit & Nothing But! Or Impolite Thoughts on the Class Struggle (2001)

Alternatieve titels: Profit and Nothing But! | Le Profit et Rien d'Autre!

1 stem

Frankrijk / België / Haïti
Documentaire

geregisseerd door Raoul Peck
met Serge Latouche, Bernard Maris en Gérald Mathurin

Alom wordt beweerd dat het kapitalisme heeft getriomfeerd. Het kapitalistisch economisch systeem gaat in een overwinningsroes de globe rond. Maar is de blijdschap wel terecht? Regisseur Raoul Peck maakte, op zoek naar een antwoord op die vraag, een uitstapje naar zijn geboorteland Haïti. Daar valt weinig te vieren. Misère is de status quo van de meeste Haïtianen. Er is een gapende ongelijkheid tussen een meerderheid die niets heeft en een kleine groep rijken. Peck confronteert de kijker met de vraag of daar de overwinning ligt. Hij legt meerdere zwakke plekken van het kapitalisme bloot, door economische analyses en stellingen te combineren met beelden van het leven in vissersdorp Port-à-Piment.

avatar van Verhoeven
Derde titel van Raoul Peck die onlangs is toegevoegd tot de The 21st Century's Most Acclaimed Films-lijst.