Wild Wild Country (2018)

Documentaire / Historisch
399 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Chapman Way en Maclain Way

Als een omstreden sekteleider een utopische stad bouwt in de woestijn van Oregon, groeien conflicten met de lokale bevolking uit tot een nationaal schandaal. De zesdelige documentaire volgt de opkomst en ondergang van de Rajneesh-beweging, een religieuze groepering die de leer van Indiase omstreden sekteleider goeroe Bhagwan Shree Rajneesh in Oregon in de vroege jaren 80 volgde.

avatar van martlybra
Fascinerend verhaal! Met iets scherper montagewerk had het verhaal nog boeiender geweest. De versie die ik heb gezien via Netflix duurt namelijk 6,5uur. Sommige interviews voegen weinig toe of duren te lang, zeker in de laatste 2 afleveringen. Desalniettemin blij dat ik deze heb opgezet en iets heb kunnen zien van de bizarre hoogoplopende strijd in Antelope.

Waarom staat op imdb 120 minuten??

avatar van james_cameron
Uitstekende Netflix-documentaire, fascinerend en meeslepend. Ik had uiteraard wel eens van de Bhagwan gehoord, maar wist feitelijk bar weinig van het hele gebeuren. Hoe zijn amerikaanse avontuur zich ontvouwt is te bizar voor woorden. Door interviews met de belangrijkste betrokkenen en een schat aan archiefmateriaal weten de makers een levendig tijdsbeeld te schetsen, waarbij de escalerende gebeurtenissen langzaam maar zeker onthuld worden. Met zes afleveringen van dik een uur een flinke zit waar in de montagekamer wel iets verder aan geschaafd had mogen worden, maar al met al een hele bijzondere kijkervaring. Zo gek bedenk je het in ieder geval niet.

avatar van Macmanus
Sterke docu.

Ben altijd een groot liefhebber van dit soort documentaires. Veel onderzoek, groot schala aan mensen die ze geïnterviewd hebben, vrij objectief gebracht. In 2016 werden we verwend met de O.J. Simpsons docu, nu hebben we deze.

Het verhaal is groot en smeuïg. Dit speelt zich net voor mijn geboorte af en iets rond mijn geboorte. Dus het verhaal was mij dan ook niet erg bekend. Ooit wel eens van Bagwan gehoord. Maar te weinig. Dus in dat opzicht was deze gehele docu erg informatief. Maar hoewel de Bagwan het onderwerp is van de docu. Verteld het meer. Hoe een land regels heeft, maar op het moment dat het (in de ogen van de meerderheid) verkeerd word gebruikt, moet je toch wat anders verzinnen. Niet altijd even eerlijk. Een betere wereld/stad creëren maar uiteindelijk word in een grote gemeenschap altijd ongelijkheid gecreëerd en speelt menselijkheid als, jaloezie, hebzucht, wraak altijd mee.
Daarom werkt deze film ook erg goed. Iedereen verteld zijn of haar verhaal. Je weet niet of alles 100 procent waar is, maar je krijgt van grote spelers zijn of haar kant. Waardoor jezelf uiteindelijk een redelijk beeld kan vormen. Het is een vorm die ik waardeer. De makers zijn gelukkig niet zo conservatief dat ze wel spelen met opzwepende muziek en mooie beelden van het nu. Voor mij maakt het dan ook een heerlijk kijkgenot voor de volle 6 afleveringen.

Wat ik vooral grappig vond was in het laatste deel. Toen de twee all americans op de bank vertelde dat de Bagwan weg was en ze eigenlijk hoopte dat de commune bleef en dat ze er samen wel uit konden komen. Maar dat ze toch allemaal weg gingen. En nu was het stadje echt een spookstad geworden. Geen cafe meer, geen spanning, ze miste het toch wel...terwijl Oshi in India een kapitalistisch hipster walhalla geworden was...wat mij ook in eerste instantie niet de bedoeling leek.

Mooi verhaal. Niet teveel blind staren op mijn aantal sterren. Ik vind docu's op de filmladder beoordelen altijd wat lastig. Maar dit is gewoon een must see.

3.5 sterren.

james_cameron schreef:

Dit dus! Wel een vrij traag begin, eerste twee afleveringen soms te traag. Maar uiteindelijk fantastische documentaire. Komt in de toplijsten voor 2018 denk ik!

avatar van Thomas83
Wat een achtbaan van een documentaireserie. Het verhaal is werkelijk krankzinnig. Vooral aan het begin wordt je verbluft door de massaliteit en ambitie van Rajneeshpuram en de knotsgekke beelden. Daarna overheersen vooral de botsingen tussen de lokale mensen in Oregon (en later het halve land) enerzijds en de Bhagwanbeweging anderzijds. Of misschien beter gezegd, Sheela en haar vertrouwelingen tegen de rest.

Dat mens is duidelijk niet helemaal goed in haar bovenkamer en levensgevaarlijk onder deze omstandigheden. Van alle knotsgekke gebeurtenissen verbaasde me het misschien nog wel het meest hoe snel alles escaleert zodra de mensen in Oregon het geweld oppakken. Het volgende moment zijn ze in Rajneeshpuram ineens tot de tanden gewapend en trainen ze uren op de schietbaan.

En dan heb ik nog niet eens de biologische aanval genoemd. Of de geplande moordaanslag op Turner. Het drogeren van alle daklozen. Het uitgebreide spionagenetwerk
. De serie is een eindeloze reeks van niet te bevatten gebeurtenissen. Ongelofelijk hoe enorm het allemaal escaleert.

Ik heb overigens wel het idee dat de documentairemakers wat selectief zijn geweest met wat ze laten zien. Alles staat toch een beetje in dienst van het verhaal van een utopie en ideologie die uiteenvalt omdat er uiteindelijk altijd weer mensen opduiken die intolerant zijn, of hongerig naar macht of rijkdom. Die democratische waarden en vrijheden bleken in Oregon uiteindelijk ook niet zoveel waard. Veelzeggend is dat een of ander puriteins christelijk zomerkamp/pretpark voor jongeren dat later op de plek van de ranch verscheen wel werd geaccepteerd.

Dit alles maakt de docu wel tot een mooi portret van hoe de mens in elkaar steekt, maar zoveel vragen blijven onbeantwoord. We krijgen wat te weinig van de leer van de Bhagwan mee, en van wat zijn volgelingen in hem zagen. Hij blijft zelf eigenlijk zelf een mysterieus persoon die zich sluw op de achtergrond verrijkt en voldoet in de behoefte van iemand om te aanbidden. Elke keer dat hij openbaar sprak vond ik hem weinig indrukwekkend. Zelfs wat irritant met zijn manier van praten. Misschien waren het de drugs. Zoveel vragen.

En wat was eigenlijk het aandeel van de Bhagwan in alle criminele en immorele activiteiten van de beweging? Liet Sheela het op eigen houtje zo escaleren of werd alles volledig op haar afgeschoven? Hoe zit het met de drugs en de invloed van de Hollywood-groep? Hoe zuiver was de financiering van Rajneeshpuram? Om veel van deze vragen te beantwoorden heb je aan die zes afleveringen niet genoeg. Uiteindelijk wordt het allemaal wat al te veel het verhaal van Sheela.

Maar goed, evengoed een enorm indrukwekkende documentairereeks. Dat ligt voor een heel groot deel aan het haast onuitputtelijke fantastische bronmateriaal, maar het is allemaal ook bijzonder vlot en kundig gemaakt. Een van de beste docu's die ik heb gezien. En de titel doet de serie eer aan. 4.0*.

avatar van Cikx
Heerlijke docu-serie inderdaad die ik in één avond heb uitgekeken. Ik sluit me wel bij Thomas83 aan dat de leer zelf te weinig aan bod komt. Ook had ik graag nog een extra perspectief gezien van iemand die lager in de pikorde stond of een kind die daar is opgegroeid. Ik las elders dat er van die kinderen meestal niks meer van terecht is gekomen aangezien veel van de ouders die daar zaten totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel kenden. Daarnaast bleek het ook nog eens een broedplaats voor pedofielen te zijn vanwege de gedachte die daar heerste dat kinderen ook vrij zouden moeten zijn in hun seksualiteit.

Ik mis de informatie over wat er zich dagelijks afspeelde in de commune.

avatar van zoutzak
Fascinerende docu die alleen wel echt veel langer duurt dan nodig, maarja, Netflix.

avatar van Woland
Het is me van meerdere kanten sterk aangeraden, en ik ben er inmiddels aan begonnen. Ik hoop wel dat het binnenkort wat interessanter wordt, want de eerste twee episodes zijn best wel een moeizame zit. Een apart verhaal dat wel, maar het wordt wel heel lang opgerekt (en waar hopelijk nog wat meer gaat gebeuren dan tot nu toe getoond is), maar nog weinig opzienbarends, en vooral heel veel vermoeiende pratende hoofden.

avatar van Woland
Toch doorgezet, en gelukkig wordt het na de twee lang uitgerekte, weinig boeiende eerste afleveringen een stuk boeiender. Het sterkste punt is eigenlijk vooral het bronmateriaal, het is een bizar verhaal wat genoeg stof geeft voor een boeiende miniserie. Ben het wel met sommige van mijn voorgangers eens dat wat meer informatie over het dagelijkse leven in de commune welkom zou zijn. Nu horen we wel wat verhalen van meerdere mensen die daar hebben gezeten, maar dat ging toch vooral om de interne politiek rond de Bhagwan, Sheela en een aantal andere mensen, en nauwelijks over hoe het er nu werkelijk was. Gezien de tienduizenden mensen die wel in Rajneeshpuram/Rajneesh hebben geleefd op een gegeven moment, dan zou er toch wel wat mensen te vinden moeten zijn geweest die vanaf lager op de ladder wat over de situatie te vertellen had.

De eerste twee en laatste twee afleveringen waren toch minder interessant dan het middenstuk, waarin het spreekwoordelijke vuurwerk van het verhaal gebeurt. En deels blijft het toch wel erg veel leunen op pratende hoofden en zijn grote delen een lang uitgerekte hij zegt-zij zegt-discussie tussen verschillende kampen die in deze geschiedenis een rol hebben gespeeld. De documentairemakers hebben vooral de mazzel dat ze een fantastisch verhaal te pakken hebben, waardoor het alsnog behoorlijk de moeite waard is.

avatar van Noud
Ik had beetje de moeite mee wie je nou moet geloven. Vond het een redelijke goede serie. Ik kan alleen niet zo goed tegen Amerikaanse docu. Filmpjes lijken spannend moeten klinken, abrupte stop met achtergrond muziek, bij interviews verschillende camerahoek beelden.

Ik heb eerlijk gezegd nogal moeite hier doorheen te komen, wat ik vrijwel nooit heb bij dergelijke series.

Er gaat telkens weer een hele tijd overheen voordat ik me tot een nieuwe episode kan zetten.

avatar van missl
Krankzinnig en lang verhaal. Toch ben ik wat minder enthousiast over deze docu dan de meeste mensen hier. Ik vond het rommelig, niet altijd duidelijk en weinig info over waarom iedereen zo idolaat was van deze man. Wel goed voer voor een docu want dit krijg je allemaal niet verzonnen.

avatar van Lucaij
Thomas83 schreef:

Rare opmerking. Als je je eigen tekst naleest of de docu bekijkt is het toch logisch dat dat wel geaccepteerd wordt. Als zij ook immigratiewetten gaan overtreden, zich bewapenen en mensen gaan vergiftigen dan zal dat ook niet geaccepteerd worden. Maar dat lijkt me niet echt Christelijk. Zoals Sheila zei de sekte keert niet de andere wang toe.

avatar van Thomas83
Lucaij schreef:

Ik zou hier wel specifieker op in willen gaan, maar ik herinner me na al die maanden niet alle details meer. Volgens mij was die argwaan van de lokale bevolking er direct al vanaf het begin en escaleerde de boel pas later, vooral omdat Sheila compleet doordraaide. Was die bewapening ook wel illegaal? Het is wel Amerika natuurlijk.

avatar van david bohm
Bijzonder interessant om te zien deze geschiedenis van Bhaghwan. Met zo'n verhaal kan er ook niet zo veel misgaan eigenlijk. Van mij hadden nog wat meer volgelingen aan het woord mogen komen zowel destijds als ook hoe het ze vandaag de dag vergaat. Keer stuk over Nederlanders die daar destijds woonden gelezen en dat waren ook veelal interessante en, wat ik herinner van de vrouwen, aantrekkelijke mensen.
Aanrader dit.

avatar van FlorisV
david bohm schreef:
. Keer stuk over Nederlanders die daar destijds woonden gelezen en dat waren ook veelal interessante en, wat ik herinner van de vrouwen, aantrekkelijke mensen..

Dat is niet verassend. Sektes gaan in de eerste plaats om seks met mooie vrouwen. Door de leider welteverstaan. De macht en rijkdom zijn meegenomen.

Ze mogen mooi zijn maar hun leegheid en hun adoratie voor goeroe's en charlatans maakt dat ik ze teveel minacht om ze echt aantrekkelijk te vinden.

Wel jammer om te lezen dat een zo lang uitgesponnen docureeks zo weinig aandacht besteed aan het gedachtengoed van de goeroe en ervaringen van mensen die er gewoond hebben. Ik denk dat je goed moet kijken naar de motieven van mensen die in een sekte willen wonen en vaak kwetsbare, makkelijk te kneden, verloren zielen aantreft.

avatar van Cellulord
[quote]FlorisV schreef:

Dan zit je in de verkeerde sekte.

avatar van Cellulord
bedoelde deze opmerking
FlorisV schreef:

Dan zit je in de verkeerde sekte.

En trouwens bijna de gehele mensheid bestaat uit kwetsbare, makkelijk te kneden, verloren zielen en slaven.

avatar van Donkerwoud
Twee dingen had ik op voorhand niet verwacht. Dat ik sympathie kon opbrengen voor de progressieve idealen van de Bhagwanbeweging en hun pogingen om deze te vertalen naar een Amerikaanse gemeenschap. En dat Bhagwan Sri Rajneesh niet zelf de sturende kracht was achter de machtsmachinaties, maar zijn secretaresse Ma Anand Sheela. Een powerhouse van een vrouw voor wie ik het ene moment genegenheid voelde en het andere moment de koude rillingen kreeg om haar calculerende zakelijkheid. Het maakt 'Wild Wild Country' (2018) een fascinerend verhaal over de intersectie tussen neoliberalisme en de grondwettelijke vrijheden van religie/gemeenschapsvorming. In lijn met die gekoesterde Amerikaanse mythe: hoe een groep pioniers een stuk grond wist op te kopen en wilde vormgeven zonder inmenging van anderen. Onder het toeziende oog van de zevenenveertig inwoners van het nabije dorpje Antelope, die de komst van deze niet-christelijke nieuwkomers zagen als een inbreuk op hun eigen leefgemeenschap. Maar de Antelopians hadden het politieke tij en de instituties mee. Ik had graag meer meegekregen over de Bhagwanfilosofie en de realiteit van leven in deze cultgemeenschap. Ook omdat het juridische conflict soms iets te smeuïg wordt aangezet met suggestieve montage en bingevriendelijke cliffhangers.

Bizar. Het is haast niet te geloven dat dit echt gebeurd is. De partijen die hierbij betrokken waren, de smerige en zieke praktijken die van kwaad tot erger leidde, maar bovenal de personen zelf die voorbij komen in dit verhaal.

Bhagwan en zijn aanhang zijn het schoolvoorbeeld van hoe hypocriet dit soort bewegingen, of beter gezegd sekten zijn. Er werd een ‘leer’ gecreëerd dat als vrijbrief gold om o.a. meditatief lekker naakt over elkaar heen te rollen, rond te wippen met iedereen en jezelf te verrijken met dure spullen. Ondertussen lekker vingerwappen en kritiek hebben op de maatschappij en politici, terwijl intern een autoritaire macht ontstond dat geen kritiek duldde. Tot de tanden toe bewapend veranderde het al gauw in een intimiderend clubje.

Wat er nou zo bijzonder was aan Bhagwan snap ik eerlijk gezegd niet. Op een ingestudeerd traag tempo kwam er vooral een hoop geleuter uit. De docu belicht hem overigens iets te weinig en richt zich eigenlijk meer op Sheela. Een arrogant, megalomaan, maar vooral zeer gevaarlijk radicaal mens. Ze wordt uiteindelijk als hoofdverantwoordelijke aangewezen voor de criminele praktijken, al is het twijfelachtig of Bhagwan niet medeverantwoordelijk was.

De advocaat Toelkes die uitvoerig aan het woord komt, is ook een pedant mannetje zonder enige zelfreflectie. Het was allemaal de schuld van de Amerikaanse staat. Boehoe. Het zegt wel wat dat ze uiteindelijk schuld bekennen. Ik vond het een drogredenatie dat ze niet door wilden gaan met de zaak, vanwege de gezondheid van Bhagwan. De man was gewoon verslaafd aan drugs en wilden z.s.m. weer aan de verdovende middelen.

Uiteraard heeft het dorpje en de staat ook best een smerig spelletje gespeeld om ze weg te krijgen, maar uiteindelijk niet meer dan terecht dat dit zooitje werd opgerold. Vooral ook door het feit dat er sprake was van pedofilie binnen de beweging. Het is jammer dat er vandaag de dag nog steeds idioten zijn die deze leer aanhangen.