Generation Wealth (2018)

Alternatieve titel: Influence of Affluence

Documentaire

geregisseerd door Lauren Greenfield
met Lauren Greenfield, Florian Homm en Kacey Jordan

Lauren Greenfield's "Generation Wealth" is een visuele geschiedenis van onze groeiende obsessie met rijkdom. Door middel van interviews begint de reis van Greenfield in Los Angeles en verspreidt zich over Amerika en daarbuiten, terwijl ze documenteert hoe we de waarden van materialisme, celebrity-cultuur en sociale status exporteren naar alle uithoeken van de wereld. Greenfield reist de hele wereld af, van Los Angeles tot Moskou en van Dubai tot China, en is getuige van de wereldwijde groeiende economie en tijden van crisis en de gecompliceerde gevolgen ervan.

Magere docu.

Greenfield is net wat te tuk om een doemverhaaltje te brengen, wat ook niet zo héél moeilijk is met dit onderwerp natuurlijk. Genoeg mensen die zichzelf compleet de put inwerken, op zoek naar geld en macht. Maar meer laat deze film jammerlijk niet zien.

Erger nog, af en toe krijg je wat "end of the world" quotes je richting ingegooid, alsof we het einde der tijden naderen. Een wat genuanceerder beeld had het verhaal wat meer gewicht kunnen geven, maar daar is Greenfield gewoon niet in geïnteresseerd.

Een film vol excessen dus. Af en toe is dat wel leuk om te kijken, maar het gaat al snel vervelen, vooral wanneer de docu steeds maar weer in herhaling blijft vallen. Een paar rake quotes links en rechts, maar veel we weinig voor een film van 105 minuten.