Patrick Melrose (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Miniserie, 5 delen

geregisseerd door Edward Berger
met Benedict Cumberbatch, Hugo Weaving en Jennifer Jason Leigh

Miniserie die zich richt op Patrick Melrose, vanaf zijn diep traumatische jeugd tot en met drugsmisbruik en uiteindelijk tot herstel. Elke aflevering is gewijd aan een van de vijf romans van Melrose. In deel één is Patrick een twintiger die naar New York vliegt om de as van zijn vader op te halen en zich vervolgens 24 uur lang aan drugs tegoed doet. Aflevering twee, speelt zich af in Zuid-Frankrijk in de jaren 60 waar de sadistische en angstaanjagende David Melrose het leven domineert van zijn zoon Patrick en zijn rijke en ongelukkige Amerikaanse moeder. In aflevering drie is Patrick clean en krijgt hij de mogelijkheid om te herstellen. In de vierde aflevering is de nu getrouwde Patrick een vader die worstelt met de opvoeding van zijn kind, overspel en zijn moeders verlangen om euthanasie te plegen. Uiteindelijk probeert Patrick in het vijfde deel de waarheid over zijn ouders te achterhalen en probeert hij clean te worden.

De VPRO brengt de door de Britse pers bejubelde serie Patrick Melrose op tv. De serie vertelt het turbulente en tragische verhaal van Patrick, een probleemgeval uit de Engelse upper class die worstelt met trauma's uit het verleden.
Vanaf maandag 25 juni wekelijks om 22.55 uur op NPO 2.

avatar van Roger Thornhill
Een mooi begin, met een glansrol voor Cumberbatch die alle registers mag opentrekken van zelfverzekerd tot panisch tot berustend tot manisch zonder ooit de onderliggende arrogantie en het cynisme van zijn personage uit het oog te verliezen. Ik hoop niet dat achteraf zal blijken dat deze eerste aflevering al meteen het hoogtepunt van deze miniserie was wanneer de latere afleveringen veel normaler en onderkoelder zullen blijken te zijn, maar ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in. (Nog nooit iets van Edward St Aubyn gelezen, dus ik ging hier vrij blanco in op basis van een stuk in de VPRO-gids en natuurlijk de naam van de briljante hoofdrolspeler.)

avatar van pampelonne
briljant geacteerd.

Geweldige serie, vol (git)zwarte humor. Benedict Cumberbatch als een vis in het water.
Hulde aan de VPRO dat ze dit uitzenden!
De aflevering van deze week met het feest echt briljant.
Blijft soms iets te lang in flashbacks hangen, vooral in aflevering 2.

Een door haat gedreven aristrocraat als antwoord op Netflix - hpdetijd.nl

avatar van Pecore
Een fenomenale Cumberbatch.