The Miniaturist (2017)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch
149 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Guillem Morales
met Anya Taylor-Joy, Romola Garai en Hayley Squires

Petronella Oortman, een 18-jarige Nederlandse boerendochter, is uitgehuwelijkt aan de rijke Johannes Brandt. Brandt geeft Petronella als huwelijkscadeau een poppenhuis, een miniatuur die overeenkomt met hun negen kamers tellende huis in Amsterdam. De ontwerper van het poppenhuis (de miniaturist) begint haar levensechte poppen te sturen. Het poppenhuis wordt zo levensecht dat het de toekomst lijkt te voorspellen. Een web van gevaar, noodlot en geheimzinnigheid lijkt zich daardoor te ontwikkelen.

Leuk gegeven en prima acteer prestaties maken dit meer dan de moeite waard.

avatar van John Milton
Niet gek, prima productie. Fijn geacteerd door de hele cast, en Anya Taylor-Joy is wederom erg leuk.

avatar van keukenzout
Het begon wel oké maar het einde was een zware anticlimax. Meh.

Ontboezemingen over het wel en wee van een koopmansgezin in Amsterdam ten tijde van de Gouden Eeuw. Ik vind het altijd wel interessant om aanschouwelijk gemaakt te krijgen hoe onze voorouders eeuwen geleden geleefd hebben.

Centraal staat een naïeve boerendochter, die na een gedwongen huwelijk vanuit het platteland plompverloren in de grote stad belandt. Zij komt terecht in een intrigerijk wereldje dat gevuld is met nijd, list, bedrog, achterklap en homoseksualiteit.
Een boeiende miniserie met fraaie settings, kostuums en fijn acteerwerk, zoals je dat van een BBC serie mag verwachten.