Billy (2018)

Nederland

geregisseerd door Theo Maassen
met Bruno Vanden Broecke, Ruben van der Meer en Ellen Parren

Buikspreker Gerard (Bruno Vanden Broecke) vormt samen met zijn hondsbrutale pop Billy al twintig jaar een immens populair theaterduo. Ze spelen met groot gemak de grootste zalen vol en horen samen onbetwist tot de absolute top van het vaderlandse cabaret. Achter de schermen botert het echter heel wat minder tussen Gerard en Billy. Billy heeft Gerard in die jaren niet alleen op toneel totaal overvleugeld, maar ook buiten het theater heeft hij het inmiddels geheel voor het zeggen: Billy bepaalt Gerards leven.

Sinds het camera incident in het theater van enige jaren geleden moet ik eigenlijk niets meer hebben van die zelfingenomen Theo Maassen. Billy lijkt wel een soort autobiografische film. Billy is Theo Maassen. Opgesloten in zijn eigen theater karikatuur. Billy is een LUL ook al wil hij dat niet zijn. Maar hij blijft het toch omdat het publiek dat wil. En zo irriteerde ik me dus weer mateloos aan die Theo Maassen.
Echter, als je de film objectief bekijkt. Vergeet dat hij door Theo Maassen is gemaakt. Je voorkennis en vooroordelen opzij zet. Dan is het wel een vermakelijke film met een best leuk verhaal. Hij loopt lekker en er zitten leuke acteurs in. Jammer dat hij door Theo Maassen gemaakt moest worden.

avatar van Walter S.
Wat een negativiteit weer zeg. Geen film om voor naar de bioscoop te gaan maar om thuis voor de buis te kijken. Ik vond het een leuke film die zijn grappige momenten zeker had. Maf verhaaltje over de man die overvleugeld wordt door zijn buikspreekpop maar die zijn pop nodig heeft om dingen te durven zeggen. Tsja, een absolute topper is het niet, maar een totale flop al helemaal niet.

Als TV-film best vermakelijk, met lekkere tenenkrommende scenes.

avatar van doncorleone
Het publiek hier lijkt een beetje op het publiek uit de film.
Zowel Bruno Vanden Broecke als Ruben van der Meer vond ik erg prettig spelen. Fijn geschreven dialogen ook.

avatar van Big Chris
Vermakelijke film. Niet groots, maar ook niet onaardig. Van den Broecke speelt zijn rol goed.

avatar van mjk87
Bijzonder. Een soort satire die helaas nooit helemaal overtuigt. Want neemt die pop nu iemands leven over of niet? Het is een beetje gek en ongeloofwaardig, helemaal als blijkt dat de pop wel afkan. Had daar dan echt een keus gemaakt, of volle satire of vol in het drama. Nu is het een wat laf geheel. Twee aardige vrouwsrollen die al beter zijn doordat deze lekker stereotype zijn neergezet. Visueel verder weinig boeiend. Wel vind ik het einde sterk. Een oplossing die je niet zag aankomen en toch goed past. 2,5*.

Niet overtuigend. Maassen is een hyperactieve man, die graag veel dingen doet, maar op sommige vlakken nog veel moet leren. Billy begint nog enigszins goed, als de pop zijn leuke grappen debiteert, maar als al vlug het verhaal de quasi serieuze kant opgaat, wordt het steeds voorspelbaarder en tegen het einde zelfs belachelijk. Het verhaal over een verlegen buikspreker die zijn identiteit ontleent aan zijn pop, is al vaker verteld en helaas ook bijna altijd scherper dan hier. Niet leuk genoeg derhalve, ondanks een treffende hoofdrol voor de goed gecaste Vanden Broecke. Billy is net wat te silly, en oogt als een mislukte track van Milli Vanilli.

avatar van Donkerwoud
coumi schreef:
Billy is net wat te silly, en oogt als een mislukte track van Milli Vanilli.

hahahaha

avatar van tattoobob
Leuke onderhoudende film die helemaal nergens over gaat.
Goed acteerwerk van Vanden Broecke(nog nooit eerder van gehoord)en ook Billy is leuk gedaan.
De film kakt halverwege wat in maar gelukkig word er snel herpakt.
Aardig regie debuut van Maassen

avatar van ILDIB
te laag cijfer op imdb. zien echt goede scènes in en en de hoofdrolspeler is gewoon echt goed.

Aardige film over een succesvolle buikspreker die op een gegeven moment genoeg heeft van zijn pop. De film begint met veel potentie waarbij de pop fungeert als een soort dominant alter ego. Echter wordt het tijdens de tweede helft wat langdradig. Hier en daar weet dit regiedebuut van Theo Maassen nog best grappig uit de hoek te komen.

avatar van nijkerkbert
Wat een heerlijke absurde film! 4☆