Croaziera (1981)

Roemenië
Drama / Komedie

geregisseerd door Mircea Daneliuc
met Tora Vasilescu, Nicolae Albani en Maria Gligor

In de communistische tijd werden in Roemenië arbeiders van bedrijven die goede resultaten hadden geboekt beloond met een boottochtje over de Donau. Een gewild uitstapje want er was weinig leuks in die tijd. De ouderen die het moesten organiseren hadden voortdurend ruzie, de jongeren maakten er het beste van en hadden wel zin in een avontuurtje.

Jonge fabrieksarbeiders die goed gewerkt hebben krijgen een gratis vakantieweek: roeien op de Donau. Of dat zo leuk is is nog maar de vraag. Er is een hoop ruzie aan boord van de boot die ze voorgaat en bij de verschillende aanlegplaatsen. Een echt verhaal is er niet. Het lijkt ook meer op een documentaire dan op een speelfilm. Wie niet echt ingevoerd is in de Roemeense verhoudingen krijgt moeilijk vat op de discussies, spelletjes, amoureuze verwikkelingen en de hierarchische verhoudingen binnen het communistische systeem. Waar het er vooral om gaat ergens niet verantwoordelijk voor te zijn.

Het is geen leuke film. Met name het gescheld en geraas van de cruiseleider begint iedereen, inclusief mij als kijker, op de zenuwen te werken. Aan het eind van de tocht wast iedereen z'n straatje schoon. En de deelnemers wordt op het hart gedrukt er op terug te kijken als een 'geweldige ervaring'. Zo ging dat toen. Ze maken trouwens een hoop herrie, die Roemenen. En ze dragen rare hoedjes.