Fist & Faith (2017)

China
Actie

geregisseerd door Zhuoyuan Jiang
met Tian Jing, Hao Ou en Meisa Kuroki

Tijdens de Japanse bezetting van Manchuria in de jaren 30 proberen de Chinezen hun cultuur in leven te houden. Ondergrondse boekenclubs worden echter de kop ingedrukt en de Japanse studenten overheersen de Chinese. Tot Jing Hao op school verschijnt en de orde weet te herstellen. Samen met enkele andere Chinese studentenbendes probeert hij het gezag van de Japanners te ondermijnen.

Njah.

Dat een film als deze niet eens zijn weg naar IMDb weet te vinden is toch wel erg vreemd. Ik volg China nu al een aantal jaar en het is soms verbazend hoe moeilijke sommige films het hebben om buiten de Chinese landsgrenzen door te breken, maar 't is toch alweer even geleden dat een film zelfs niet op IMDb te vinden was.

Wat het nog vreemder maakt is dat dit zo'n film is die het toch best oké zou moeten doen op festivals, zeker naar een iets jonger publiek. Comic book invloeden, Crows-achtig verhaaltje, best wat geweld en een hippe, coole soundtrack. Film ziet er visueel verder redelijk blits uit, dus daar kan het ook al niet aan liggen.

Oké, Chinese humor is iets waar je aan moet wennen en het begint allemaal best luchtig, maar mensen die zich daaraan storen krijgen halverwege toch een serieuze draai in toon. Waarom deze dan niet bekender is? Geen flauw idee. Ik vond het een erg leuke, mooi in elkaar gezette film.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van jeroentjuhhhhh
Heb hem vooral gekeken omdat die Crows Zero-link (in de trailer ook wel te herkennen) me aansprak, maar dat is verre van het enige vaatje waar deze knotsgekke Fist & Faith uit tapt. Bonte mix van cringy Chinese humor, VS-Japan verhaaltje op een high school, comic book invloeden (vooral in het begin bijzonder onsubtiel, maar súper lollig en alles behalve misplaatst) en een coolheid waar je maar net van moet houden.