ad

Genre: Documentaire

Oorsprong: Puerto Rico / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Antonio Santini en Dan Sickles

Met onder meer: Samantha Close en Ivana Fred

IMDb beoordeling: 6,7 (596)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 19 april 2014

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Mala Mala

Bij een viering van de LHBT-gemeenschap in Puerto Rico is de kloof tussen het innerlijk en het uiterlijk een altijd aanwezige strijd. Negen mensen uit deze gemeenschap praten over hun seksuele transformatie en hun ervaringen binnen de veelzijdige transgendercultuur van het eiland. Centraal staat een verkenning van zelfontdekking en activisme, met een uiteenlopende verzameling onderwerpen waaronder LGBTQ-advocaten, ondernemers en een onstuimige groep artiesten die zichzelf 'The Doll House' noemen. Hiermee schildert 'Mala Mala' een strijd voor persoonlijke en gemeenschappelijke acceptatie geplaveid met triomfantelijke hoogte- en verwoestende dieptepunten.

imageimageimage

Onderhond

Matig.

De docu richt zich op de gender identity problematiek in Puerto Rico. Het is op zich wel fijn dat de gekozen personen een redelijk breed spectrum vertegenwoordigen, zo is het meer dan een aantal transsexuelen die hun verhaaltje mogen doen.

Maar daar houdt het ook wel een beetje mee op. Er zit ook nog een zijdraadje in over een wet die gestemd wordt, maar dat stelt eigenlijk niks voor. Belangrijk en nodig is zoiets wel uiteraard, maar het heeft niet echt veel waarde binnen deze docu.

Verder is het jammer dat het ook gewoon blijft bij de verhalen van deze mensen. Je moet er al echt helemaal niks vanaf weten of gewoon of een beetje of zoek zijn naar herkenning of representatie, anders is het redelijk basic. Het is niet makkelijk etc etc, maar daar heb je deze docu verder echt niet voor nodig.

Had dus best iets dieper mogen graven, maar da's uiteindelijk het doel niet. Het is een soort van introductie in een wereld van genderproblematiek, niks meer, niks minder.

avatar van Gizzmann

Gizzmann

Prima film, belachelijk laag stemgemiddelde wat mij betreft.

avatar van John Milton

John Milton

Ik vond het ook te interessant om een onvoldoende te geven, eerlijk gezegd. Zo oppervlakkig vond ik het nu ook weer niet. Prima geschoten trouwens, deze docu die op Netflix te zien is.

avatar van mjk87

mjk87

Niet boeiend. De docu focust op enkele mensen die vooral aan de zelfkant van de maatschappij staan. Of dat aan hun geaardheid ligt weet ik niet, want de film richt zich meer op het menselijke en persoonlijke dan het maatschappelijke, terwijl ik dat laatste nu net wat interessanter vind. Het komt er in momenten wel in voor, maar grotendeels niet. Uiteindelijk krijg je gewoon een erg lang gerekte documentaire die in 10 minuten in een actualiteitenprogramma had gepast, en dat verveelt dus al snel. 1,5*.