Pestkop (2017)

Nederland
Familie / Drama

geregisseerd door Sjoerd de Bont
met Roan van Dam, Tara Hetharia en Koert-Jan de Bruijn

Danny is een scholier die vanwege zijn geesteszieke moeder thuis weinig aandacht krijgt. Hij is liever op school waar hij erg populair is maar ook bekend staat als grote pester. Zijn voornaamste slachtoffer is Suus, een lesbisch klasgenootje dat veel problemen ondervindt door haar geaardheid. Ze blijkt telkens een makkelijk slachtoffer voor Danny.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vanaf 19 oktober op DVD en VOD.

avatar van Donkerwoud
Klinkt erg als Carry Slee...

J.Verschoor
‘Pestkop’ zal ongetwijfeld de geschiedenis ingaan als een dieptepunt uit van de Nederlandse cinema. Gezien het onderwerp zou je denken dat de doelgroep bestaat uit tieners tussen de veertien en achttien jaar, maar alles in zo knullig uitgewerkt dat zelfs kleuters en hun neus voor zullen ophalen.
Niets aan deze film is geloofwaardig.
1. Om te beginnen de keuze van de hoofdrolspelers. Acteurs en actrices van 25 jaar (o.a. Priscilla Knetteman) die voor 16-jarige pubers moeten doorgaan.
2. Een ‘wereldberoemde waarzegster’ (Pamela Teves), die in een soort Pipo de Clown huifkar rondreist en in een achenebbisj tentje in het bos haar praktijk uitoefent. Ze is zó wereldberoemd dat er geen verdere klanten c.q. bewonderaars van haar aanwezig zijn. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
De rechtsbank scènes worden door de astmatische verdachten zo amateuristisch gespeeld, dat je ze bij voorbaat al schuldig verklaard wil zien.
En dan laat ik de potsierlijke slotsequence maar buiten beschouwing, maar de ‘Deus ex machina’ bestaat nog steeds.
En Thomas Acda moest zich schamen voor zijn aandeel in de meest ongeloofwaardige scène uit de Nederlandse filmgeschiedenis.
Waarschijnlijk werd deze film, terecht, te slecht gevonden voor een release in de bioscopen en beleefde het zijn première straight to dvd.

avatar van mikey
hahahaha ik heb de film nog niet gezien, jammer genoeg. Maar ik kan me bovenstaand zo goed voorstellen. Is dit ook van C.SLEE?

J.Verschoor schreef:

Achenebbisj !!

Achenebbisj !!

?????

mikey schreef:

Was het maar van Carry Slee, dan had het nog iets van niveau gehad. Het verhaal/idee is van regisseur Sjoerd de Bont en het scenario van ene Jeroen van der Zee (O.a. schrijver van 'Goiede Tijen, Slechte Tijden' en "Het huis Anubis' en de vijf van het Magische Zwaard)

Donkerwoud schreef:
Klinkt erg als Carry Slee...

Jammer genoeg niet.

J.Verschoor schreef:

?????

Geweldig woord dat ik vaak door mijn vader gebruikt heb horen worden, en al 25 jaar niet meer gehoord heb. Fijn om het weer eens te lezen. Is verder niets ?????? aan.

Duidelijk. Achenebbisj - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Graaf Machine

De betekenis kende ik wel een beetje. Door mijn vader vooral gebruikt in combinatie met 'buurt'. Wat tegenwoordig een pauperwijk heet, en in gewoon Nederlands een achterbuurt wordt genoemd, werd steevast als achenebbisjbuurt betiteld. Heerlijke klank.
Maar nu genoeg daarover.

Maar nu genoeg daarover.

Zo is het. Ga weer lekkeer een filmpje kijken.

Leuke jeugdfilm die je meteen te pakken heeft. Belangrijke thema's worden aangepakt.

avatar van Elineloves
Ik vond het niet eens zo héél slecht. De hoofdrolspeler is wel behoorlijk irritant (oké, de waarzegster ook) en andere jeugdige personages zijn inderdaad veel te oud voor hun rol, maar toch keek het vlot weg. De overduidelijke boodschap (besef wat je een ander aandoet als je pest) komt vooral bij een jong publiek goed over. De switch tussen heden en toekomst zorgt ervoor dat Danny steeds beter de gevolgen en consequenties van de pesterijen onder ogen ziet en dat jij als kijker toch wel benieuwd bent wat er gaat gebeuren met de pesters.
In vergelijking met Kappen! (2016) die ik hierna had gekeken is deze film me beter bijgebleven. De thema's (uitkomen voor je geaardheid, verwaarlozing thuis etc) hadden iets beter uitgewerkt kunnen worden want het bleef vrij vlak, maar voor een jeugdfilm was het net voldoende.

avatar van Elineloves
soom jij deze al gezien? Denk dat jij hem misschien ook wel kunt waarderen.

avatar van soom
Elineloves schreef:
soom jij deze al gezien? Denk dat jij hem misschien ook wel kunt waarderen.
Nee, ik ken deze niet. Maar bedankt voor de tip Elineloves.

avatar van Ebenezer Scrooge
Onzinfilm. Het is echt nonsens dat iemand die thuis problemen heeft om die reden gaat pesten (in dit geval een depressieve moeder, maar in 'Spijt' zag je dat geloof ik ook al). De depressieve moeder wordt gespeeld door Inge Ipenburg, haar rol is zo stigmatiserend dat het gewoon niet serieus genomen kan worden. Ligt ze op de bank in de huiskamer, kussen over haar hoofd getrokken, zoon komt thuis, kijkt boos naar zijn moeder, trekt de koelkast open, daar staat nog 1 zielig potje jam in, boodschappen doet ze dus ook al niet, trekt de gordijnen open, z'n moeder schrikt wakker, staat heel vermoeid op, gaat naar boven en zegt: 'Ik ga nog even slapen, hihi...'
De rechtszaak tegen de pesters is ook absoluut niet spannend, er wordt weliswaar steeds met van alles gedreigd, een pistool tegen een hoofd gedrukt, een hoop gehijg en geschreeuw, heel slecht geacteerd allemaal trouwens, maar je weet eigenlijk wel dat iedereen dit gaat overleven (dan liever een echte wraakscène zoals in Carrie of Let The Right One In).
Op een gegeven moment strijkt er een huifkar neer in het bos met de wereldberoemde waarzegster Pamela Teves (zó wereldberoemd dat niemand weet dat het de oma is van het meisje dat wordt gepest) Op de aankondigingsposter heeft ze zo'n mal strakgetrokken Lecolookhoofd, maar later in de huifkar is het opeens Mammaloe, met heel veel rimpels. Die blonde vriendin van de pestkop, niet die ene die meegaat naar Mammaloe maar die andere, zit steeds haar haar goed te doen. Ik werd er echt zó nerveus van. Dat zo'n regisseur daar niets van zegt, ongelooflijk.
Aan het einde van de film komt alles weer goed natuurlijk, de pestkop omhelst zijn moeder en zegt: 'Jij gaat vanaf nu je medicijnen weer innemen... '

avatar van Miszmi
Over het algemeen ben ik niet zo'n groot fan van de Nederlandse films, maar Carry Slee kan mij over het algemeen wel boeien. Zowel de poster als het plot deden mij daaraan denken, dus toch een kans gegeven. Verspilde moeite, het komt kwalitatief gezien nergens in de buurt van die films (op de bedroevende acteerprestaties na misschien).

Het verhaal is eigenlijk alleen maar zwak. Wat wilden ze hier nou mee bereiken? Voor een familiefilm is het op sommige fronten veel te spannend en gezellig is het nou ook niet te noemen. Ik zou het niet gaan kijken met mijn zoon. Drama, tja... Zet er iemand in die gepest wordt een jochie dat thuis zo zijn problemen heeft en voila: daar hebben we onze drama! Eén ding waar ik het bij mijn bovenganger niet mee eens ben: een dramatische thuissituatie kan wel degelijk leiden tot pestgedrag. In dat opzicht zit deze film dus nog niet eens heel verkeerd.

Ach, de film kijkt weg, maar daar is ook eigenlijk alles wel mee gezegd. Het springt er nergens tussenuit, in het genre zeer, zeer matig en de acteerprestaties zijn zoals we ze over het algemeen wel gewend zijn hier.

Nadeel van Videoland is dat zo'n abonnement per maand best duur is, voordeel dat je in tegenstelling tot een bioscoop waar je niet halverwege de film wegloopt (want zonde van het geld en storend voor andere toeschouwers) gewoon kunt stoppen met kijken. Heb ik gedaan. Een film over pestgedrag kan best waardevol zijn maar ik heb weinig met zo'n verhaal dat half realistisch is en half een kruising tussen slappe aftreksels van Harry Potter en horrorfilms.