Une Part d'Ombre (2017)

Alternatieve titel: The Benefit of the Doubt

België / Frankrijk / Zwitserland

geregisseerd door Samuel Tilman
met Christophe Paou, Yoann Blanc en Fabrizio Rongione

David, leerkracht en vader van twee, wordt verdacht van een moord tijdens zijn vakantie met vrienden in de Alpen. De gehele wereld van David komt hierdoor op zijn kop te staan en de vraag is of hij op de volledige steun van zijn vrouw en vrienden zal kunnen blijven rekenen.

Waals-Brusselse cinema en meteen een uitstekend langspeelfilm-debuut van Samuel Tilman.
Knappe constructie en niet het gebruikelijk gedoe van politie-ondervragingen al dan niet met harde aanpak. De kwestie wordt ook niet vanuit politiestandpunt belicht, maar spitst zich voluit toe op de weerslag dat een verdenking op de betrokkene en zijn entourage teweeg brengt.
Film blijft boeien over de ganse lengte omdat belangrijke details pas druppelsgewijs loskomen en uiteindelijk is het slot een spetterende verrassing die de kijkers wel op één en ander in het ongewisse laat (wie is nu eigenlijk de moordenaar ?)
Verzorgd werk, mooie fotografie in de natuur en vertolkingen die kunnen bekoren, zoals deze van Fabrizio Rongione (al dikwijls in de films van de gebroeders Dardenne), de al meerdere keren gelauwerde Natacha Régnier en ook de Christophe Paou en Baptiste Lalieu.