Kleine IJstijd (2017)

Alternatieve titel: Younger Days

Nederland

geregisseerd door Paula van der Oest
met Monic Hendrickx, Cees Geel en Hannah Hoekstra

'Kleine IJstijd' volgt een groep vrienden die bij elkaar komen om de urn met de as van hun held en vriend te begraven. De samenkomst verloopt echter anders dan verwacht. Er komen zaken aan het licht die de vriendschap danig op de proef stellen.

Van der Oest schreef het scenario samen met Rifka Lodeizen.

Vanaf 19 oktober in de bioscoop (September Film)

avatar van mjk87
Klinkt als een zoveelste variant op Festen.

Festen? Eerder zoiets als The Big Chill.

avatar van mrklm
'De Tijd Van Onbezorgdheid Is Voorbij', zo klonk het steeds vaker in mijn hoofd naar mate het einde naderde van deze weinig overtuigende ensemblefilm gebaseerd op een beproefd en uitgekauwd recept: zeven maanden na de dood van een charismatische zanger, komen de bandleden, zijn huidige vrouw, zijn ex-vrouw en zijn zoon bij elkaar om nog één keer zijn verjaardag te vieren. Uiteraard zijn er de nodige onderhuidse spanningen, zijn er zaken die uitgesproken moeten worden en heeft een aantal aanwezigen een groot geheim. Het scenario van Paula van der Oest en Rifka Lodeizen presenteert jammer genoeg erg ééndimensionale karakters en de vertolkingen zij ook weinig overtuigend. We horen veel gestamel en we zien veel geschud met het hoofd, maar dit drama slaagt er nauwelijks in een gevoelige snaar te raken. Het is allemaal redelijk voorspelbaar, soms een tikje dwaas en de onverwachte wendingen zijn van een GTST-achtig niveau. Alleen Bas Keijzer overtuigt, maar hij is helaas slechts een bijfiguur in deze gelukkig niet al te lange teleurstelling.

Een kleine ijstijd waar je niet koud of warm van word, laat staan dat Van der Oest hiermee zorgt voor een aardverschuiving in de Nederlandse filmwereld. Het vertellen van een boeiend verhaal aangaande menselijke relaties is nochtans een bewezen sterk punt van Paula dus mag je dit als een behoorlijke teleurstelling zien. Oogt wat als een routinematige haastklus. Er worden in no time veel personages opgevoerd die nauwelijks enige karakterontwikkeling krijgen, pas als na ruim een uur wat interessantere gebeurtenissen plaatsvinden is de film behoorlijk plotseling meteen afgelopen. Een indrukwekkende verzameling van goede acteurs, maar werkelijk geen van hen krijgt de kans om eens lekker uit te pakken in deze vlakke vertoning. Duidelijk dat de makers fan zijn van The Big Chill maar waar die klassieker uitblonk qua herkenbaarheid, prettig aanvoelende nostalgie en bevredigende melancholie, blijft Kleine IJstijd in het luchtledige hangen, en is derhalve op alle punten minder dan het voorbeeld. Niettemin, ook al door de korte speelduur, net geen vervelende film om te zien, maar kwalitatief had het echt beter gemoeten.

avatar van Grindhouse62
Na vanmiddag voor de 1e keer American Assassin uit 2017 gekeken en in de vroege avond Replicant uit 2001 te hebben herzien, zojuist voor het eerst Kleine Ijstijd op Film 1 on Demand gezien. Ondanks zijn toch korte speelduur, duurde hij mij zelfs nog te lang. Het is een langdurige film, die niet wil vlotten. Jammer van de bekende acteurs, die allen veel beter kunnen dan dit. Het was allemaal net niet. Een 2.0. Ga zo Zombi 3 uit 1988 van Lucio Fulci uit eigen collectie in de herziening doen. Dat is ook alweer heel wat jaren geleden dat ik die heb gezien.

Mooie portretfilm, van voorbije tijd en herinneringen. Geen topfilm, ook al spelen hele goede acteurs, actrices erin. Van die psychologische onderstromen, van die vijftigers, die niet meer echt praten met elkaar en wat aanklooien. De ontknoping zag ik ruim van te voren al aankomen, dat zit goed in elkaar.
Goeie film, maar geen topexemplaar.

avatar van Dibbel
Kas was Peter te Bos van Claw Boys Claw. Maar gelukkig leeft die nog. Onlangs nog live gezien.

Vreemde film. Gebeurde maar weinig.
En ik snapte dat met die baby niet helemaal.
Die Davey is een zoon van Valerie en Kas. Maar die nieuwe baby blijkt niet eens van Kas te zijn, maar van Alex. Dus waarom een nieuw broertje voor Davey?
Voor de rest oninteressant verhaal, te langdradig en vooral heel saai.

Niettegenstaande de slechte beoordelingen hier deze vanavond gezien. In afwijking van de beoordelingen hier heb ik me prima vermaakt met deze film. Verhaal waar je de aandacht bij moer houden vanwege alle karakters, een onverwachte plot als blijkt dat Delphina (Een prima rol van Hannah Hoekstra) ook een dochter van Kas is. En dan ook nog is de nodige humor, kortom voor mij 3,5☆