I Kill Giants (2017)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / België / China
Fantasy / Drama

geregisseerd door Anders Walter
met Madison Wolfe, Zoe Saldana en Imogen Poots

De dwarse scholiere Barbara Thorson worstelt met iedereen in haar omgeving. Ze ontvlucht de realiteit en belandt in een fantasiewereld waar magie en monsters heer en meester zijn. Ze krijgt hulp van de psychologe mevrouw Mollé, die haar bijstaat in de strijd tegen reële en ingebeelde monsters in Barbara's leven.

avatar van 606
Klinkt interessant

avatar van MrEd

avatar van Seam
MrEd schreef:

Verhaalplot doet me denken aan A Monster Calls
Het is vrijwel een kopie van de film, qua verhaal, alleen nu met Noorse mythologie.
Tegenvaller, want de film opent sterk en is sfeervol. Echter niet meer vernieuwend (hoewel het gebaseerd is op een oudere graphic novel). Verder heel weinig memorabels te vinden, hoewel het ook niet slecht is.

avatar van FlorisV
Bovenaan in de omschrijving staat een dijk van een spoiler! Hopelijk wordt deze zsm weggehaald.

Omdat er niet zoveel van dit soort films bestaan (A Monster Calls heb ik nog niet gezien, maar het deed me denken aan Neverwas) en er toch een moedige poging wordt gedaan een interessant coming-of-age verhaal te vertellen via een fantasie wereld, met een tragische twist, kan ik dit soort films zeker waarderen. In een tijdperk van remakes en reboots is ook een mindere ode aan de fantasie in vergelijking met klassiekers als Neverending Story nog steeds van harte welkom.

In het begin is de film soms moeilijk genietbaar omdat Barbara af en toe een extreem vervelend klotekind is met wie gewoon niet valt te praten. Het duurt ook behoorlijk lang voordat je erachter komt waarom Barbara in haar fantasiewereld vlucht als "coping mechanisme" maar vooral hierdoor bleef ik kijken. Zoe Saldana speelt het sterkst en is overtuigend als inlevende psychologe. Madison Wolfe is eigenlijk maar matig, pas op het eind zie je een aantal watermoleculen emotie middels een namaak traandruppel. Maar goed, je krijgt ook wel het idee dat je naar een autistisch kind zit te kijken. De film gaat jammer genoeg totaal niet in op dat thema. Rory Jackson krijgt ook niet meer ruimte dan die van eendimensionale pestkop Taylor en door het soms wel heel stomme gedrag van Barbara neig je soms zelfs Taylor gelijk te geven.

Ergerlijk is verder het standaardbeleid van de school om iedereen die zich misdraagt te belonen met vakantie (schorsing geheten) maar ja ook in Amerika leeft men deels in de mietjesmaatschappij.

Hier en daar mooie monsters (met name de Harbingers zijn tof) maar ze blijven spaarzaam en wel erg cgi.
En vooral door de vreselijke soundtrack verandert de reus naar het einde toe teveel in een sentimentele draak.

Eerst te taai, daarna te stroperig maar toch de moeite waard.

avatar van max cady
MrEd schreef:

Verhaalplot doet me denken aan A Monster Calls

Dat zou ik hier net neerzetten ...

Langdradig.. dit kan ook komen omdat je direct al een sterk vermoeden hebt waar het heen gaat. Het meisje zelf en de psychiater speelde prima, maar de overige bijrollen vond ik maar matig geacteerd.

Tijdens het schrijven (en terugdenken aan de film) heb ik mijn beoordeling aangepast van 2.5 naar 2 ster.

Goed.

Doet inderdaad denken aan A Monster Calls, maar ook aan een films als Where the Wild Things Are. Jeugdfilms die drama en fantasy door elkaar gooien, vaak met een ietwat duister randje. Dat hier ook wat Japans bloed achter zit is ook duidelijk te zien.

Vond het alleen wat jammer dat het drama gedeelte niet echt op niveau was. Barbara is een nogal vervelend personage en de dramatische achtergrond was best voorspelbaar. Als je dan toch voor een mix als deze kiest, zorg er dan ook voor dat het drama daadwerkelijk iets toevoegt, of ten minste toch dat het werkt.

Het fantasy gedeelte is wel leuk. Veel detail, mooi in beeld gebracht en qua CG net voldoende. Op het einde ietwat van het goede teveel misschien (al komt dat ook omdat het dan net wat meliger wordt), maar voor een film als deze ziet alles er erg netjes uit. Acteerwerk is ook zeker goed, je kan het Wolfe echt niet aanrekenen dat Barbara gewoon een wat vervelend personage is.

Had het liever zonder het extra drama gezien, aangezien het fantasy deel veel meer overtuigt, maar verder wel een mooie jeugdfilm, die qua fantasy zeker origineel uit de hoek weet te komen.

avatar van schumacher
Kinderfilm.

Naar mijn mening eerder een drama film.... jammer, had iets heel moois kunnen worden zonder dat aspect erin. Ik kan best begrijpen dat andere mensen het juist wel een goede film vinden (tenzij je erin gaat zoals ik en denkt dat je een toffe fantasy film gaat kijken) omdat het een zeer realistische film is. Ik vind het moeilijk om hierover te stemmen aangezien ik dit totaal niet verwachtte en normaliter hier niet naar zou gaan kijken, daarom vind ik het eigenlijk ook wel goed dat er in de omschrijving de spoiler staat. FlorisV

avatar van james_cameron
Leuk concept, maar qua uitvoering schiet de film flink tekort. Het is allemaal best leuk gespeeld en mooi gemaakt, maar de plot is erg doorzichtig en de personages niet bijster interessant. Voornaamste probleem is dat je de gebeurtenissen grotendeels van begin tot eind kunt uittekenen, waardoor de boel al snel gaat slepen. De film doet daarnaast sterk denken aan A Monster Calls uit 2016, die overigens heel wat beter is.

avatar van Brabants
Protagonist van deze film was mijns inziens een zeer onsympathiek karakter waar ik als kijker na 15 minuten al klaar mee was. Het verhaal an sich heeft ook weinig body en de cinematografie leek allemaal vrij goedkoop.

avatar van blurp194
Mooi spel met een fantasy wereld.

Dat gaat dan vooral over de nogal raadselachtige bedoening van het meiske en de monsters waarmee ze het aan de stok heeft. Allemaal metaforisch te interpreteren, maar wat we zien is het beeld, en dat wordt bijzonder mooi gedaan - van mij geen klachten over de cgi.

Dat er wellicht iets voorspelbaars in het concept zit doet voor mij niet af aan de film - je weet wel dat er iets aan zit te komen, maar dat is eigenlijk in elke film wel zo. Bij een film over bankovervallers hoor je ook niet gauw iemand klagen dat het grootste deel in de kelders van een bank speelt, zeg maar. Ik vond het einde eigenlijk best ontroerend, en daarmee is denk ik de opzet geslaagd.

Mooi gespeeld, niet alleen de hoofdrol van Madison Wolfe maar ook de (eigenlijk best kleine) rolletjes van Saldana en Poots. Leuk om Saldana eens een ander soort karakter te zien spelen ook.

avatar van vranque
Ik voorspel een grote carriere voor Madison Wolfe
Verder kan het niet tippen aan A Monsters.....anyway. Genietbaar maar niet meer dan dat.

Matige film over een meisje die het denkt in haar eentje op te moeten nemen tegen reuzen. Een prima combinatie van een jeugdfilm en fantasyfilm. Op zich wel een aardig verhaal, maar de film wordt snel eentonig en de conclusie is vrij voorspelbaar. De film ziet er verder wel goed uit en de cast doet niets verkeerd, maar deze doet het waarschijnlijk iets beter bij de jeugd. Net geen 3.0 sterren.

volgens mij heeft de persoon die de samenvatting heeft gemaakt de film niet eens gekeken, of naar details gekeken in de film

avatar van umbra
Al bij al best kijkbaar. Ie kwam niet zozeer over als fantasy film, als je bepaalde zaken direct kan plaatsen. Maar degelijk dramafilmpje, normaal niet zo mn ding. 6/10

avatar van VanRippestein
Matige film vooral door de onsympathieke karakters. Ik hoopte daarnaast op meer fantasy, maar dit is een coming of age film over een depressief en dwars kind waarvan het moeilijk is om mee te leven. Het valt ook allemaal snel in herhaling. Misschien meer iets voor mensen die zelf dichter bij dat soort psychische problemen hebben gestaan.

avatar van nadrin
Geen topfilm. Maar uiteindelijk toch het bekijken waard.

avatar van Maximalisatie
Holy shit, schijt film eerste klas..

avatar van Achilles
Personage van Barbara wordt ietwat irritant weggezet. Verhaallijn is doorzichtig en verrast nergens. Overige acteerprestaties zijn middelmatig. Weinig meeslepend, maar ook weer niet dramatisch slecht. Haalt net geen voldoende. 2,5 ster.

De grote troef van ' a monster calls' was, dat je je zo goed kon identificeren met de hoofdpersoon, waardoor het een aangrijpende film werd. Deze film was mooi gemaakt en eigenlijk werd er best goed geacteerd maar de personages lieten me volledig koud. Geen origineel idee en weinig spanning. Een gemiste kans.

Verschrikkelijk.

Wat een enorme deceptie. Ik had dus echt verwacht dat een toffe fantasy zou zijn, maar wat ben ik teleurgesteld. Het hoofdpersonage is gewoonweg uitermate irritant en dat blijft ook de hele film zo. De dramatiek die erachter hangt is te voorspelbaar voor worden en bovendien is de relatie tussen die dramatiek en de monsters veel te vaag geportretteerd. Het vervalt uiteindelijk tot een saai en onsamenhangend verhaal.

Enige pluspunt was de mooie CGI.

avatar van Psycho-M
De vergelijkingen met bepaalde andere films zijn hierboven al genoeg gemaakt.
En ze zijn ook terecht overigens. Ook dat I Kill Giants daar niet aan kan tippen.
Best jammer.
Maar het verhaal is dan toch te voorspelbaar, de karakters net iets te irritant en daardoor kon de film mij niet echt grijpen.

avatar van HK Senator
Het boek waarop I Kill Giants gebaseerd is komt uit 2008. Je kunt dus onmogelijk zeggen dat i Kill Giants een kopie is van a Monster Calls. De kans is groter dat ze bij het maken van a Monster Calls het boek als basis hebben gebruikt of er schaamteloos uit gejat hebben. Hoe dan ook, ik heb a Monster Calls niet gezien dus ik was positief verrast bij het zien van I kill Giants. Het drama tegen het eind aan had wel iets sneller afgerond mogen worden maar Spiegelbergiaans sentimenteel werd het gelukkig niet. Heel mooi gefilmd en prima geacteerd.

avatar van teigertje
Zo prachtige film, ontroerend verhaal.
Met op het laatst een mooie boodschap.
Raakvlakken met, A monster calls.

Met Zoe Saldana, Gamorra van The guardians of the Galaxy.

Schitterende film.

Ik denk dat bij deze film de verwachting vooraf kan zorgen voor een tegenvallende kijkervaring omdat het een ander soort film is als dat menigeen zal verwachten. Aangezien ik vooraf liever geen trailers kijk of te veel over een film te weten kom, had ik daar geen last fan. Ik heb me dan ook prima vermaakt tijdens het kijken van dit coming-of-age-achige drama met een dun fantasy laagje.

avatar van pocalan
FlorisV schreef:

Haha, ik zat hetzelfde te denken. ? Totdat de film een andere tour opging die me direct liet denken aan A Monster Calls en tevens ook aan Where The Wild Things Are wat sfeer betreft. Blijkbaar ben ik daar lang niet de enige in.

De film ziet er erg mooi uit en dat komt goed tot z'n recht op mijn net nieuwe (eindelijk) smart tv. Als ik A Monster Calls niet kende, was ik waarschijnlijk wat geïnteresseerder tijdens het kijken. Nu ergerde ik me helaas aan het feit dat het teveel op elkaar lijkt. Normaliter houd ik wel van symbolische films. Deze keer had ik het dubieuze gevoel dat het enerzijds te afstandelijk aanvoelde maar anderzijds 'niet weeral een metaforische gesugarcoated film'. Ik denk dat het daarom zo afstandelijk voor mij aanvoelt. Het is zeker geen slechte film. Misschien was dit ook het doel van de film. Zelf miste ik gewoon net iets, iets dat het net even zou afmaken.