Zloy Dukh Yambuya (1979)

Sovjet-Unie
Avontuur / Thriller

geregisseerd door Boris Buneev
met Olga Yenzak, Rodna Yeshonov en Feliks Sergeyev

Een aantal cartografen verdwijnt onder mysterieuze omstandigheden in het Yambuy-gebergte in Oost-Siberië. De nomadische Evenken zijn er van overtuigd dat er een kwade geest in de bergen huist, maar het blijkt een enorme bruine beer te zijn die mensen aanvalt. De leider van de expeditie en een oude jager gaan er op uit om de beer te vinden en te doden.

avatar van Querelle
Verwacht geen goedkope beesten-eten-mensen-film met een nep beer en twee "expliciete" scenes.
Er is zelfs geen enkel shot waarin een mens en een beer samen zijn. In plaats daarvan heeft de film een mooie gespannen opbouw, met wat folklore, bijgeloof, verraderlijke moerassen en een hoop sfeerbeelden van de troosteloze taiga.
Het is ook een redelijk realistische film en dat maakt het juist heel spannend. Vooral als de hoofdpersoon s'nachts in zijn eentje de wacht houdt bij zijn half opgegeten collega, en de film vervolgens verandert in een bloedstollende wild-life documentaire met infrarood camera.

Zou zomaar de beste beesten-thriller kunnen zijn, die ik gezien heb.

Bélon
Querelle schreef:
Zou zomaar de beste beesten-thriller kunnen zijn, die ik gezien heb.

Interessant. In de categorie beesten-thriller / "nature strikes back" kan ik Long Weekend (1978) en Phase IV (1974) ook wel aanbevelen.

avatar van Querelle
Ah, Long Weekend kende ik nog niet. PhaseIV nog niet gezien.