Veve (2014)

Kenia / Duitsland

geregisseerd door Simon Mukali
met Emo Rugene, Lowry Odhiambo en Lizz Njagah

Amos is een gewetenloos parlementslid dat de gouverneur van Maua wil worden in de komende verkiezingen. Hij heeft ook plannen om zijn zakelijke belangen uit te breiden. Zijn ambitie heeft ervoor gezorgd dat de band met zijn vrouw Esther verslapt en hij vreemd gaat. Wanneer zijn echtgenote erachter komt dat hij haar bedriegt is zij radeloos. Amos, Esther en een ex-gevangene raken daarop verwikkeld in een drugshandel vol intriges en verraad.

avatar van mjk87
Matig. Verhaal wil een soort thriller zijn, en drama, en iets zeggen over corruptie, maar het blijft allemaal te veel in nikserigheid hangen. Dan komt er nog een liefdesverhaaltje tussendoor dat nergens overtuigt want de chemie tussen acteurs ontbreekt en het hangt er ook maar te veel bij. Als geheel dus niet spannend, niet dramatisch, niet bijzonder.
Dat wil niet zeggen dat alles slecht is. Het tempo is wel oké en de beelden kennen wel een zekere zeggingskracht; de omgeving en het milieu daar komen goed naar voren en als geheel is dat best sfeervol. Maar als film verder gewoon niet goed genoeg. 2,0*.