• 8.225.897 stemmen

The Mars Generation (2017)

Documentaire | 97 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Michael Barnett

Met onder meer: Bill Nye, Jeffrey Kluger en Neil deGrasse Tyson

IMDb beoordeling: 6,4 (969)

• Netflix Bekijk via Netflix

Over The Mars Generation

"Some dream of space, others dare to conquer it."

De film volgt een groep stagiaires in de leeftijd van 15 tot en met 18 jaar bij het US Space & Rocket Center. Ze bereiden zich voor om de engineers, astrofysici en astronauten van morgen te worden. Er wordt een kijkje gegeven in de architectuur van de moderne ruimtevaart in de publieke en private sector. De manier waarop de tieners progressie boeken om de nieuwe ruimte experts te worden weerspiegelt de ontwikkeling van de hedendaagse ruimte experts en bereidt hen voor op de meest uitdagende expeditie uit de mensheid. Daarnaast geeft het inzicht in de historische, filosofische en technologische implicaties van het worden van een multi-planetaire soort en laat zien dat Mars dichterbij is dan men denkt.

image

Onderhond

Redelijk.

Ik ben iemand die graag eens de livestream aanzet wanneer Space-X weer eens een ding de ruimte instuurt, of wanneer ik live kan volgen wanneer de Okeanos naar onontgonnen gebied duikt. Dat beetje ontdekkingszucht is mij niet vreemd, al waardeer ik het wel dat het gewoon vanuit de luie zetel kan.

Deze docu is eigenlijk niet zo heel veel meer dan een reclamefilmpje voor een trip naar Mars, met een beetje padding om het toch de flair van een docu mee te geven. Gek genoeg komt dat vooral van het geschiedenislesje, dat toch nog best interessant was. Al was het maar omdat het verhaal van de Nazi mad scientist die uitgroeit tot het boegbeeld van de Amerikaanse ruimtereiziger zeer apart is (en ook wat vertelt over wetenschappers).

De kinderen op het ruimtekamp dat Nasa organiseert zijn redelijk irritant. Er zitten een paar onuitstaanbare wijsneuzen bij, anderzijds heb je dat type mensen ook gewoon nodig om een missie als deze op poten te zetten. De docu stopt wat snel (ondertussen is Space-X al verder dan het enkel landen van hun tuig, het hergebruik is ondertussen ook al een feit), maar dat kan je de docu moeilijk kwalijk nemen, het gaat tegenwoordig namelijk redelijk snel met die ontwikkelingen. Anderzijds is die informatie wel een gemis natuurlijk.

Een beetje storend dat het toch vooral draait om het warmmaken van de kijker, vooral met het doel om het nodige budget te krijgen effectief verder te gaan met het programma. En daar slaagt de docu niet bepaald in, vooral wanneer het gaat over ROI is het allemaal wat warrig en gehaast, terwijl daar nét het schoentje knelt natuurlijk. Niet dat ik niet in die ROI geloof, maar het is vaak een achteraf-verhaal en daar overtuig je tegenwoordig niet zoveel mensen mee.

Gelukkig lopen er nog figuren als Musk rond, die ook nog wel even een beetje aandacht krijgt. Maar minder dan eigenlijk goed is voor deze docu. Dan is dan vooral omdat Nasa hem waarschijnlijk niet al te veel credit wil geven? Dat soort rare keuzen zorgden er bij mij voor dat de docu wat teveel op reclame leek, eerder dan een wel-gefundeerd document over een bepaald onderwerp.

Verder moest ik ook niet overtuigd worden, daar heb ik deze docu zeker niet voor nodig

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Matige documentaire die vooral bestaat uit oude filmpjes over de geschiedenis van de Amerikaanse ruimtevaart afgewisseld met wat scholieren die proefjes doen in het space camp. Er wordt in het begin voornamelijk gekeken naar het verleden van de ruimtevaart, pas na een flinke tijd komen de ontwikkelingen rondom het reizen naar Mars aan bod. Maar zoals Onderhond al zegt voelt het meer als een soort reclamefilmpje voor de ruimtevaart. Niet echt wat ik verwacht (en gehoopt) had van "The Mars Generation", ik zat me behoorlijk te vervelen eerlijk gezegd.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Da's jammer, ik had hier echt zin in. Voor wie geïnteresseerd is in het onderwerp: ik werd warmgemaakt door dit boek. Leuk ironisch verhaal over de totstandkoming en het doodbloeden van het Mars One-project, met heerlijke beschrijvingen van de typische mensen die dit onderwerp aantrekt.